Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 75–77/2000
z 21 września 2000 r.

Stuknij na okładkę, aby przejść do spisu treści tego wydania


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Casemix w australijskich szpitalach

Chris Brook

Wiktoria była w Australii pierwszym stanem, w którym we wszystkich szpitalach publicznych wprowadzono finansowanie w systemie casemix.

Stan ten uważa się wciąż za najlepszy w całej Australii pod względem praktycznego zarządzania opieką zdrowotną. Departament Opieki Społecznej Wiktorii wprowadził system finansowania casemix 1 lipca 1993 r., gdy wystąpiła potrzeba dokonania znacznych cięć finansowych w budżecie przeznaczonym na służbę zdrowia.

Szpitale publiczne w stanie Wiktoria finansowano wcześniej metodą historyczną, ze szczegółowymi kontrolami nakładów. Przejście z finansowania historycznego do systemu casemix umożliwiło szpitalom podejmowanie bardziej świadomych decyzji w dążeniu do jak najlepszego i najodpowiedniejszego wykorzystania posiadanych przez nie środków. Finansowanie w systemie casemix sprzyja efektywniejszemu leczeniu pacjentów i umożliwia rozpoznanie kosztów związanych z różnymi procedurami leczniczymi i diagnostycznymi.

System casemix stosowany w placówkach leczących ostre zachorowania jest stale udoskonalany i monitorowany. Dzięki temu ten segment opieki zdrowotnej pozostaje żywotny i dynamiczny, świadcząc precyzyjnie ukierunkowane usługi. Ostatnio wprowadzono nowe zakresy zastosowania systemu casemix – także w finansowaniu rehabilitacji pacjentów i placówek ambulatoryjnych przy wszystkich dużych szpitalach, wkrótce system ten obejmie cały epizod zachorowania, łącznie z zachętami do lepszej opieki nad pacjentem po wypisie.

W niniejszym artykule zaprezentowano podstawowe dane przedstawiające system casemix i związane z nim sposoby finansowania oparte na wynikach, opisano też, w jaki sposób w stanie Wiktoria funkcjonuje obecnie dokonywanie zakupów usług związanych z opieką w ostrych zachorowaniach.

Prowadzony przez Departament Opieki Społecznej program finansowania leczenia ostrych zachorowań zarządzał w roku budżetowym 1999/2000 wydatkami w wysokości około 3,5 mld dolarów australijskich, z czego 70% wydano na zapłaty w systemie casemix za opiekę nad pacjentami hospitalizowanymi. W ramach tych usług dokonano oceny ponad miliona pacjentów w okresie 1999/2000. W stanie Wiktoria istnieje około 90 szpitali leczących ostre przypadki, które finansowane są w systemie casemix.



h4>Koncepcja jednorodnych grup pacjentów powiązanych diagnostycznie (Diagnosis Related Groups, DRGs)
Gdy pacjent jest wypisywany ze szpitala, rozpoznanie jego choroby i rodzaj leczenia, jaki wobec niego zastosowano, rejestruje się w formie rozpoznania podstawowego (które może obejmować określoną procedurę) oraz ewentualnych rozpoznań wtórnych i powikłań.

Rejestracja rozpoznań prowadzona jest według Międzynarodowej Klasyfikacji Chorób (International Classification of Diseases, ICD). System ICD jest uniwersalny, jednak nie statyczny. Ulega ciągłym modyfikacjom, przy czym najbardziej znaczącą z ostatnio dokonanych zmian było wprowadzenie jego wersji ICD-10. Obecnie istnieje około 15 tys. możliwych rozpoznań podstawowych w klasyfikacji ICD-10, w związku z tym, gdy uwzględni się rozpoznania wtórne i powikłania, liczba możliwości rozpoznań właściwych dla pacjenta okazuje się olbrzymia.

Ewidencję rozpoznań wprowadzono jako narzędzie epidemiologiczne, aby w systemie opieki zdrowotnej można było dokonać analiz ostrych zachorowań. Złożoność tej metody ograniczyła jednak jej przydatność.

Pod koniec lat siedemdziesiątych prof. Robert Fetter z uniwersytetu w Yale opracował koncepcję jednorodnych grup pacjentów powiązanych diagnostycznie (Diagnosis Related Groups, DRGs), co miało uprościć złożony system rozpoznań właściwych dla pacjenta, przez pogrupowanie podobnych kategorii diagnostycznych w klinicznie znaczące grupy diagnostyczne, które charakteryzują się też podobnym korzystaniem z dostępnych zasobów.

Władze zdrowotne w USA szybko dostrzegły potencjalną wartość DRG jako narzędzia płatniczego. Po raz pierwszy system finansowania casemix wprowadzono w 1980 r. w stanie New Jersey. Dzisiaj casemix staje się powoli standardową metodą finansowania hospitalizacji na całym świecie.

Istnieją trzy cechy, które muszą charakteryzować prawidłowy system DRG:


Istnieją złożone zasady kodowania i procedury przeprowadzania kontroli, które mają na celu monitorowanie przestrzegania tych fundamentalnych zasad. Opierają się one jednak na systemie ICD jako podstawie oraz na profilu DRG.

Profil DRG różni się w poszczególnych systemach opieki zdrowotnej, na przykład niektóre przypadki leczenia szpitalnego klasyfikowane w Australii, w innych krajach traktowane są jako leczenie ambulatoryjne. W stanie Wiktoria stosuje się obecnie około 760 grup DRG (VIC-DRGs), które, chociaż spójne z ogólnokrajowymi DRG obowiązującymi w całej Australii (Australian National DRGs, AN-DRGs), różnią się lokalnymi szczegółami. Dokonuje się ciągłej weryfikacji grup VIC-DRG, a w konsekwencji także i AN-DRG. Co szczególnie istotne, zarówno grupy AN-DRG, jak i VIC-DRG są analizowane i modyfikowane co roku przez panele kliniczne.

System finansowania casemix w stanie Wiktoria


Nadrzędnym celem systemu casemix było usprawnienie i rozwój szpitalnictwa w stanie Wiktoria poprzez wprowadzenie zasad finansowania wolnych od scentralizowanej kontroli biurokratycznej, skłaniających do konkurencji i przewidujących zachęty ekonomiczne dla szpitali, a przy tym nagradzających efektywność i wzrost liczby usług z jednoczesną dbałością o ich jakość.

Przekształcenia grup DRG w finansowanie casemix dokonuje się w sposób następujący:


Przykładowo: prosty zabieg endoskopii o wadze 0,3 pomnożony przez aktualną cenę jednostkową WIES wynoszącą około 2400 $, daje finansowanie w wysokości 720 $. Przeszczep wątroby o wadze 40 daje finansowanie w wysokości 96000$.

System finansowania casemix funkcjonujący w stanie Wiktoria jest – celowo – neutralny klinicznie. Oznacza to, że cena płacona za każdy przypadek hospitalizacji jest ustalana wyłącznie na podstawie względnej wagi odpowiedniej grupy DRG oraz jednostkowej ceny WIES. Neutralność kliniczna była podstawowym czynnikiem, który zadecydował o klinicznej akceptacji casemix i pozostaje sprawą podstawowej wagi dla klinicystów.

W związku z powyższym, system zapłat za pacjentów hospitalizowanych jest wysoce złożony i skomplikowany, jednak jego ostatecznym efektem jest zredukowanie niezwykle skomplikowanego zbioru specyficznych dla każdego pacjenta przypadków opieki szpitalnej i sprowadzenie indywidualnej terapii do względnie niezawodnej i przewidywalnej struktury płatności i komunikacji.

Dokonywanie zakupów "ostrych" hospitalizacji


Pojęcie "dokonywanie zakupów" jest niezbyt precyzyjne, gdyż sugeruje ono, że zakłada się uzgadnianie określonej ceny i ilości poszczególnych rodzajów usług. W rzeczywistości system casemix i związane z nim finansowanie wydatków mają doprowadzić do jednorodności ceny i poprawy efektywności rozliczeń (w zależności od potrzeb w danym momencie). Tak naprawdę mechanizmy te mają powiązać wielkość finansowania z wydatkami na leczenie i zwiększyć poprawność rozliczeń, a nie – służyć zakupom usług na rzecz określonych klientów systemu opieki zdrowotnej.

Fundamentalną cechą tego systemu jest pomocniczość. Zasada pomocniczości oznacza, że decyzje o rodzaju usług świadczonych na rzecz dowolnego pacjenta zapadają pomiędzy pacjentem a świadczeniodawcą. Innymi słowy, wybór rodzaju postępowania jest ustalany na tym najniższym poziomie, a casemix pozostaje zupełnie niewrażliwy na cenę wybranej formy postępowania.

Szpitale, w kontekście ograniczonego rocznego budżetu na opiekę zdrowotną w przypadkach ostrych zachorowań, również otrzymują limitowane budżety roczne. Budżety te rozdzielane są na fundusze przeznaczone na finansowanie różnych składników casemix. W związku z powyższym, w przypadku zastosowania zasad casemix w odniesieniu do pacjentów szpitalnych szpital z góry wie, jaką liczbą WIES będzie mógł dysponować w ciągu roku i musi opracować odpowiednie plany, odpowiadające jego najwyższym możliwościom, jednak bez uwzględniania dostępu do dodatkowych rezerw finansowych w przypadku przekroczenia budżetu.

Kwota przekazywanych pieniędzy oraz cena płacona za dowolny składnik zależą od złożonego zbioru uwarunkowań, które ostatecznie sprowadzają się łącznie do poziomu ogólnej ilości dostępnych środków, poczynionych oszczędności, dodatkowych środków finansowych, finansowania wybranych inicjatyw i (lub) ogólnego wzrostu dochodów itp.

Zmienność w poziomie całkowitego finansowania poszczególnych szpitali lub sieci zależy od historycznych zasobów, wszelkich planowanych wzrostów lub redukcji związanych z określonymi inicjatywami, poziomu dostępnych środków oraz tego, czy szpital nie znajduje się w rejonie o niższym lub wyższym niż przeciętny wieku populacji korzystającej z usług szpitalnych, o odmiennej od przeciętnej przewadze jednej z płci oraz o określonych cechach socjoekonomicznych takiej populacji.

System nie przydziela zasobów finansowych na zasadzie określenia populacji i zapewnienia całościowej opieki. Uważa się, że szpitale komunalne powinny uzyskiwać samowystarczalność na poziomie 65% do 75% całego budżetu, jednak nie można oczekiwać, aby były samowystarczalne w zakresie wszystkich usług – na przykład istnieją oczywiste potrzeby kierowania chorych do specjalistów.

Dokonywanie wyboru przez pacjenta jest także podstawową cechą w systemie szpitali publicznych i zasada ta jest realizowana, zwłaszcza w odniesieniu do opieki specjalistycznej. Dlatego gdy szpitale i sieci szpitali stale walczą o wyższe środki finansowe, powołując się na wielkość obsługiwanej przez nie populacji, lepszym i niewrażliwym na inne czynniki miernikiem jest ocena, czy członkowie określonej populacji uzyskują usługi o równoważnym zakresie i poziomie w stosunku do oferowanych w innym, porównywanym obszarze.

Należy jednak zauważyć, że chociaż na poziomie indywidualnego pacjenta i świadczeniodawcy obowiązuje zasada pomocniczości, system nie jest całkiem sprawiedliwy. Ograniczenia budżetowe oraz konieczność stałego zapewnienia usług pomocy doraźnej wpływają na planowanie na poziomie poszczególnych szpitali, sieci i całego systemu. Ponadto casemix zawiera ograniczenia zasobów kapitałowych i zwrotnych mające na celu zminimalizowanie ewentualnego powtarzania świadczeń, zwłaszcza w dziedzinie nowoczesnych technologii. Wreszcie, istnieją specyficzne sygnały cenowe, takie jak ustalenia dotyczące premii i kary, które sprzyjają osiągnięciu pożądanych wyników zakładanej polityki – jak realizowanie docelowych czasów oczekiwania na przyjęcia pilne i planowe operacje chirurgiczne.

Wnioski


System casemix nie stanowi samodzielnej polityki zdrowotnej. Jest to system odnoszenia się do funkcjonujących cen, który ma zapewnić, że taką samą cenę będzie się płacić za taką samą pracę wykonywaną przez podobne szpitale – niezależnie od tego, gdzie ta praca będzie wykonywana. Szczególną wagę przykłada się w nim do technicznej efektywności (kosztowej) i dlatego przysłużył się on niezwykle do przekształcenia systemu szpitalnego w stanie Wiktoria z najmniej efektywnego w całej Australii (o co jednak można było się spierać) do najbardziej efektywnego.

Zdaniem niektórych, a szczególnie urzędników skarbowych, system casemix sprzyja tworzeniu się opinii, że finansowanie opieki zdrowotnej i zarządzanie systemem szpitalnictwa jest nieskomplikowane, a nawet bardzo łatwe. Kompleksowość koncepcji WIES (jak opisano wcześniej, abstrakcyjnej liczby pochodnej) sprawiła, że niektórzy członkowie władz centralnych stwierdzili, że nie sam system casemix, tylko wskaźnik WIES można zastosować do wykreowania polityki zdrowotnej. Zdając sobie sprawę z istnienia innych parametrów, urzędnicy koncentrują się głównie na wskaźniku WIES jako jedynym mierniku efektów pracy szpitali.

W rzeczywistości WIES, a właściwie casemix obejmuje jedynie dwie trzecie funduszy przeznaczanych na finansowanie opieki w  przypadkach ostrych zachorowań. Pozostała jedna trzecia środków (w omawianym kontekście – około 1 miliarda $ rocznie) idzie na finansowanie opieki nad pacjentami ambulatoryjnymi lub na finansowanie na zasadzie grantów – których casemix nie dotyczy lub do których się nie nadaje.

Na zakończenie należy zauważyć, że opieka szpitalna w przypadkach ostrych zachorowań w stanie Wiktoria, podobnie jak i  w pozostałych częściach Australii, staje się coraz bardziej "ostra", z coraz mniejszym odsetkiem przyjęć zależnych od swobodnej decyzji lekarza. Obecnie w ogólnych publicznych szpitalach miejskich około pięćdziesiąt procent przyjęć to przypadki nagłe. Spośród pozostałych pięćdziesięciu procent trzydzieści stanowią przyjęcia nieplanowe, z takimi rozpoznaniami, że najprawdopodobniej chorych przyjęto by tak czy inaczej w trybie nagłym w ciągu najbliższych dni lub tygodni, gdyby ich wcześniej nie hospitalizowano planowo. Znaczny odsetek spośród tych pacjentów stanowią pacjenci chirurgiczni i internistyczni przyjmowani w sposób planowany, jednak w trybie nagłym i przyspieszonym. Dlatego prawdziwa swoboda decyzji lekarza przy przyjmowaniu do szpitala w obecnym systemie opieki szpitalnej w  przypadkach ostrych zachorowań jest bardzo niewielka. Odzwierciedla się to w charakterze list osób oczekujących na operacje, jak też w naciskach na przyjęcia nagłe.

Rok budżetowy 1999/2000 był siódmym rokiem funkcjonowania finansowania w systemie casemix w stanie Wiktoria. System ten odniósł naprawdę imponujący sukces, przy czym dokonywano stałej poprawy ustalonej polityki finansowania opieki szpitalnej i pozaszpitalnej oraz udoskonalano funkcjonowanie największych programów opieki zdrowotnej i poprawy efektywności systemu ochrony zdrowia.

Stan Wiktoria uważa się, zarówno w skali kraju, jak i w skali międzynarodowej, za przodujący pod względem finansowania opieki szpitalnej opartego na wynikach.

Dr Chris Brook jest dyrektorem odpowiedzialnym za krótkoterminową opiekę zdrowotną w Departamencje Usług Obywatelskich stanu Wictoria, był też prezesem Międzynarodowego Towarzystwa Jakości w Opiece Zdrowotnej (International Society for Quality in Health Care (ISQUA)




Najpopularniejsze artykuły

Leczenie wspomagające w przewlekłym zapaleniu prostaty

Terapia przewlekłego zapalenia stercza zarówno postaci bakteryjnej, jak i niebakteryjnej to duże wyzwanie. Wynika to między innymi ze słabej penetracji antybiotyków do gruczołu krokowego, ale także z faktu utrzymywania się objawów, mimo skutecznego leczenia przeciwbakteryjnego.

Münchhausen z przeniesieniem

– Pozornie opiekuńcza i kochająca matka opowiada lekarzowi wymyślone objawy choroby swojego dziecka lub fabrykuje nieprawidłowe wyniki jego badań, czasem podaje mu truciznę, głodzi, wywołuje infekcje, a nawet dusi do utraty przytomności. Dla pediatry zespół Münchhausena z przeniesieniem to wyjątkowo trudne wyzwanie – mówi psychiatra prof. Piotr Gałecki, kierownik Kliniki Psychiatrii Dorosłych Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Astronomiczne rachunki za leczenie w USA

Co roku w USA ponad pół miliona rodzin ogłasza bankructwo z powodu horrendalnie wysokich rachunków za leczenie. Bo np. samo dostarczenie chorego do szpitala może kosztować nawet pół miliona dolarów! Prezentujemy absurdalnie wysokie rachunki, jakie dostają Amerykanie. I to mimo ustawy, która rok temu miała zlikwidować zjawisko szokująco wysokich faktur.

Rzeczpospolita bezzębna

Polski trzylatek statystycznie ma aż trzy zepsute zęby. Sześciolatki mają próchnicę częściej niż ich rówieśnicy w Ugandzie i Wietnamie. Na fotelu dentystycznym ani razu w swoim życiu nie usiadł co dziesiąty siedmiolatek. Statystyki dotyczące starszych napawają grozą: 92 proc. nastolatków i 99 proc. dorosłych ma próchnicę. Przeciętny Polak idzie do dentysty wtedy, gdy nie jest w stanie wytrzymać bólu i jest mu już wszystko jedno, gdzie trafi.

Neonatologia – specjalizacja holistyczna

O specyfice specjalizacji, którą jest neonatologia, z dr n. med. Beatą Pawlus, lekarz kierującą Oddziałem Neonatologii w Szpitalu Specjalistycznym im. Świętej Rodziny w Warszawie oraz konsultant województwa mazowieckiego w dziedzinie neonatologii rozmawia red. Renata Furman.

ZUS zwraca koszty podróży

Osoby wezwane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych do osobistego stawiennictwa na badanie przez lekarza orzecznika, komisję lekarską, konsultanta ZUS często mają do przebycia wiele kilometrów. Przysługuje im jednak prawo do zwrotu kosztów przejazdu. ZUS zwraca osobie wezwanej na badanie do lekarza orzecznika oraz na komisję lekarską koszty przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca wskazanego w wezwaniu i z powrotem. Podstawę prawną stanowi tu Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 31 grudnia 2004 r. (...)

Leki, patenty i przymusowe licencje

W nowych przepisach przygotowanych przez Komisję Europejską zaproponowano wydłużenie monopolu lekom, które odpowiedzą na najpilniejsze potrzeby zdrowotne. Ma to zachęcić firmy farmaceutyczne do ich produkcji. Jednocześnie Komisja proponuje wprowadzenie przymusowego udzielenia licencji innej firmie na produkcję chronionego leku, jeśli posiadacz patentu nie będzie w stanie dostarczyć go w odpowiedniej ilości w sytuacjach kryzysowych.

Ukraińcy zwyciężają też w… szpitalach

Placówki zdrowia w Ukrainie przez 10 miesięcy wojny były atakowane ponad 700 razy. Wiele z nich zniszczono doszczętnie. Mimo to oraz faktu, że codziennie przybywają setki nowych rannych, poza linią frontu służba zdrowia daje sobie radę zaskakująco dobrze.

Reforma systemu psychiatrii zbacza z wyznaczonego kursu

Rozmowa z Markiem Balickim, byłym pełnomocnikiem ministra zdrowia ds. reformy psychiatrii dorosłych i byłym kierownikiem biura ds. pilotażu Narodowego Programu Ochrony Zdrowia Psychicznego na lata 2017–2022, ministrem zdrowia w latach 2003 oraz 2004–2005.

Zmiany skórne po kontakcie z roślinami

W Europie Północnej najczęstszą przyczyną występowania zmian skórnych spowodowanych kontaktem z roślinami jest Primula obconica. Do innych roślin wywołujących odczyny skórne, a występujących na całym świecie, należy rodzina sumaka jadowitego (gatunek Rhus) oraz przedstawiciele rodziny Compositae, w tym głównie chryzantemy, narcyzy i tulipany (...)

Wypaleni 2020

Pozostaje największym wyzwaniem i problemem dla lekarzy. Nie tylko w USA. Ale to tam przeprowadza się od lat najbardziej drobiazgowe badania tego zjawiska. Sprawdź najnowsze wyniki i wyciągnij wnioski. Zanim i ty się wypalisz.

Leczenie przeciwkrzepliwe u chorych onkologicznych

Ustalenie schematu leczenia przeciwkrzepliwego jest bardzo często zagadnieniem trudnym. Wytyczne dotyczące prewencji powikłań zakrzepowo-zatorowych w przypadku migotania przedsionków czy zasady leczenia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej wydają się jasne, w praktyce jednak, decydując o rozpoczęciu stosowania leków przeciwkrzepliwych, musimy brać pod uwagę szereg dodatkowych czynników. Ostatecznie zawsze chodzi o wyważenie potencjalnych zysków ze skutecznej prewencji/leczenia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej oraz ryzyka powikłań krwotocznych.

Choroby układu dopełniacza

Układ odpornościowy jest strażnikiem zdrowia, ale gdy szwankuje, może stać się zabójcą. Dotyczy to także układu dopełniacza, będącego podstawą wrodzonej odpowiedzi immunologicznej nieswoistej.

Czas pracy osób niepełnosprawnych w szpitalu

Czy niepełnosprawna pielęgniarka lub lekarz mogą pracować w systemie równoważnego czasu pracy i pełnić dyżury medyczne w porze nocnej?

Nienawiść zabija lekarzy

Lekarze bywają ofiarami fanatyków, radykałów i niezadowolonych z leczenia pacjentów. Zaczyna się od gróźb, a kończy na nożu, pistolecie czy bombie.




bot