Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 67–76/2018
z 6 września 2018 r.

Stuknij na okładkę, aby przejść do spisu treści tego wydania


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Jesień na beczce prochu

Małgorzata Solecka

Minister zdrowia zawarł na początku lipca porozumienie z organizacjami pielęgniarek i położnych. Nie bacząc na stan suszy finansowej w ochronie zdrowia, rozpalił pokaźne ognisko tuż obok ogromnej beczki prochu – a raczej oczekiwań i frustracji. A nadziei na deszcz pieniędzy, który samoistnie ugasiłby pożogę, ciągle nie ma. Pożar jest raczej pewny, pytanie tylko – co pójdzie z dymem.

Prognozy meteorologiczne zwiastują w tym roku wyjątkowo ciepłą jesień. W ochronie zdrowia, wszystko na to wskazuje, będzie ona nie tylko ciepła, ale wręcz gorąca. I nikogo nie powinno to zaskakiwać, bo eskalacja napięć postępuje w systemie już nie z miesiąca na miesiąc, ale z tygodnia na tydzień. To o tyle ciekawe, że zarówno minister zdrowia Łukasz Szumowski, jak i jego współpracownicy na każdym kroku podkreślają otwartość na dialog, postulaty i oczekiwania. W tym permanentnym dialogu podejmowane są jednak decyzje, które – po analitycznej redukcji – sprowadzić można do mianownika: – My obiecujemy, wy finansujecie.

Bezpośrednio – bo resort zdrowia nie ukrywa, że na część obietnic szpitale będą musiały znaleźć pieniądze we własnych budżetach bądź pośrednio. Na część obietnic – na przykład dodatki dla pielęgniarek, które uzyskały od ministra gwarancję podwyższenia płac o 1,1 tys. zł od 1 września 2018 roku, a o kolejne sto złotych od 1 lipca 2019 roku, czy gwarantowane pensje dla niektórych specjalistów w wysokości 6750 zł – rząd zagwarantuje pieniądze, „znacząc” środki w Narodowym Funduszu Zdrowia. To oznacza, jak wielokrotnie już pisaliśmy, mniejszą elastyczność w finansowaniu świadczeń zdrowotnych (chociażby mniejsze możliwości kontraktowania najbardziej deficytowych świadczeń).

Porozumienie z pielęgniarkami natychmiast zostało oprotestowane. Nie tylko przez pracodawców, ale też przez inne związki zawodowe działające w ochronie zdrowia (poza OZZL, który kilka miesięcy wcześniej, przez Porozumienie Rezydentów OZZL, sam negocjował lepsze warunki płacowe dla lekarzy). Najostrzej o działaniach ministra wypowiadał się wspierający rząd Prawa i Sprawiedliwości NSZZ „Solidarność”. W lipcu głównie ustami Marii Ochman, szefowej „S” ochrony zdrowia, która ramię w ramię z pracodawcami podczas posiedzenia Zespołu Trójstronnego ds. Ochrony Zdrowia Rady Dialogu Społecznego dopytywała ministra o konsekwencje finansowe porozumienia z pielęgniarkami, przede wszystkim w kontekście postulatów płacowych innych grup zawodowych. Maria Ochman nie wykluczyła nawet ogólnopolskiego protestu, jeśli minister zdrowia nie zweryfikuje swoich decyzji. W sierpniu złudzeń co do stanowiska związku nie pozostawił Piotr Duda, przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, zarzucając Łukaszowi Szumowskiemu złamanie konstytucji i innych ustaw – o związkach zawodowych, dialogu społecznym. W wywiadzie dla tygodnika „Wprost” Duda stwierdził: „ (…) sprawa ministra konstytucyjnego Łukasza Szumowskiego jest skandalem. Podpisał porozumienie w sprawie wynagrodzeń tylko z jedną organizacją związkową, i to niereprezentatywną. My nie jesteśmy przeciw podwyższaniu wynagrodzeń pielęgniarkom. Ale w związku zawodowym «Solidarność» też są pielęgniarki. Pan minister Szumowski poszedł śladami byłego ministra zdrowia Mariana Zembali. To jest niedopuszczalne, że konstytucyjny minister łamie konstytucję i ustawę o związkach zawodowych. Porozumienie z pielęgniarkami powinno być podpisane ze wszystkimi organizacjami reprezentatywnymi, zgodnie z ustawą o Radzie Dialogu Społecznego”.

W tle wypowiedzi Dudy pobrzmiewa nie tylko groźba protestu, ale wręcz – zarzutów, które kwalifikują się do wniosku o postawienie ministra zdrowia przed Trybunałem Stanu, czego oczywiście związek ani formalnie, ani praktycznie zrobić nie może. Jednak, nawet biorąc pod uwagę mało ortodoksyjne podejście rządzącej większości do kwestii zgodności z konstytucją poszczególnych rozwiązań, kaliber oskarżeń jest poważny. Jednak, co warto zauważyć, sprzyjający rządowi związek nie stawia wcale żądania dymisji ministra, który tak ciężko – zdaniem „Solidarności” – zgrzeszył przeciw porządkowi prawnemu. Podczas spotkania z premierem, które odbyło się na początku sierpnia, „Solidarność” żąda dymisji minister edukacji, natomiast o konsekwencjach wobec Szumowskiego mowy nie ma. Związek chciałby, by rząd wycofał się z porozumienia z pielęgniarkami i przystąpił do rozmów na tematy płac i warunków pracy ze związkami zawodowymi, ale nie stawia na ostrzu noża kwestii personalnych.

Przy czym „S” musi wiedzieć, że wycofanie się z porozumienia nie wchodzi w grę. Nie chodzi o utratę twarzy przez ministra, ale o niewyobrażalne konsekwencje, jakie dla systemu ochrony zdrowia przyniósłby protest zdeterminowanej i dobrze zorganizowanej grupy pielęgniarek i położnych. Choć nikt nie mówi tego wprost, ciągnące się przez pół roku rozmowy między resortem zdrowia a pielęgniarkami nabrały radykalnego przyspieszenia, gdy w kilku szpitalach w kraju pielęgniarki grupowo udały się na zwolnienia lekarskie. Nie był potrzebny nawet protest. Teraz determinacja środowiska musi być jeszcze większa: samorząd pielęgniarski i zwłaszcza związek zawodowy pielęgniarek i położnych dodatkowo zostały zmobilizowane przez negatywną ocenę porozumienia przez inne związki zawodowe i organizacje pracodawców. Pielęgniarki nie unikają ostrych sformułowań, mówią o „kampanii nienawiści” wobec ich grupy zawodowej.

Co jest więc celem „Solidarności”? W sejmie czeka przyjęty przez rząd w lipcu (między porozumieniem z pielęgniarkami a burzliwym posiedzeniem w RDS) projekt nowelizacji ustawy o wynagrodzeniach minimalnych pracowników wykonujących zawody medyczne. Powiedzieć, że „S” nie jest zadowolona z propozycji rządu, to nic nie powiedzieć. Podobnie zresztą jak inne związki zawodowe, choć powody niezadowolenia bywają różne. Wszyscy jednak zgadzają się co do tego, że przewidziane w ustawie wskaźniki i przede wszystkim kwota bazowa (zamrożona do końca 2019 roku) są niewystarczające. Z naszych informacji wynika, że związkowcy zamierzają zażądać albo odmrożenia kwoty bazowej ze skutkiem od 1 stycznia 2019 roku (wskaźniki odnosiłyby się wówczas do średniej krajowej), albo jej podniesienia (np. do poziomu 4,2 tys. zł brutto). Płace w ochronie zdrowia nie były tematem sierpniowych rozmów „S” z premierem Mateuszem Morawieckim, bo rozmowa dotyczyła problemu szerszego – wynagrodzeń w sferze budżetowej. Jeden i drugi obszar łączy jednak fundamentalne przekonanie, że podczas gdy gospodarka Polski kwitnie, Ministerstwo Finansów chwali się rekordową ściągalnością podatków i niskim deficytem budżetowym, rząd realizuje wielomiliardowe programy socjalne, pracownicy budżetówki i ochrona zdrowia nie odczuwają pozytywnych skutków gospodarczego boomu. „Solidarność” dała rządowi czas na odpowiedź w sprawie postulatów (podwyżka wynagrodzeń w sferze budżetowej, wyższa płaca minimalna) do 29 sierpnia. Trudno sobie wyobrazić, by rząd Prawa i Sprawiedliwości nie spełnił, choćby częściowo, tych oczekiwań. Najbardziej realne jest spełnienie postulatu dotyczącego płacy minimalnej. Zaproponowana przez rząd wysokość jedynie minimalnie przekracza wartość wynikającą z ustawy (2220 zł brutto). Niewykluczone, że rząd, który w ubiegłym roku wykazał się dużo większą hojnością, w ten sposób zostawił sobie spore pole manewru. „Solidarność” domaga się płacy minimalnej o niemal 60 zł wyższej. Ta decyzja w oczywisty sposób przełożyłaby się również na sytuację wielu pracowników ochrony zdrowia, bo – przy zamrożonej kwocie bazowej i wysokości wskaźników – wielu z nich nie osiąga nawet wysokości powszechnie obowiązującej płacy minimalnej (w takiej sytuacji pracodawca musi wypłacać wyższą, wynikającą z ogólnych przepisów, kwotę). Podobne żądania wysunął pod adresem rządu OPZZ.

Warto jednak zwrócić w tym kontekście uwagę na to, co podczas negocjacji z ministrem zdrowia 24 sierpnia usłyszeli ratownicy medyczni. Minister Łukasz Szumowski powiedział, że wskaźniki zawarte w ustawie o minimalnym wynagrodzeniu pracowników wykonujących zawody medyczne są analizowane i nie jest wykluczone, że minimalne wynagrodzenia, gwarantowane ustawą, wzrosną. Czy to oznacza, że na etapie prac w parlamencie Prawo i Sprawiedliwość wyjdzie naprzeciw związkom zawodowym, z pominięciem organizacji pracodawców, organów założycielskich?

W sierpniu Związek Powiatów Polskich stanowczo zaprotestował przeciw „kolejnym skrajnie nieodpowiedzialnym działaniom ministra zdrowia”, za jakie samorządowcy uznali porozumienie z pielęgniarkami. Samorządowcy zarzucili Łukaszowi Szumowskiemu, że po raz kolejny podjął kluczową decyzję „bez jakiejkolwiek konsultacji z podmiotami leczniczymi oraz ich podmiotami tworzącymi”. Po raz kolejny, bo samorządowcy wypomnieli ministrowi lutowe porozumienie z lekarzami. Skutki tego porozumienia – m.in. spodziewane problemy z obsadą dyżurów, konsekwencje presji płacowej etc. – będą ponosić również organy założycielskie placówek zdrowotnych. – Porozumienie podpisano bez analizy, czy podmioty lecznicze udźwigną skutki obietnic złożonych przez ministra zdrowia – stwierdzili samorządowcy, podkreślając jednocześnie, że nie są przeciwni podwyżkom dla pielęgniarek i położnych. Ale zakres porozumienia (i jego skutki finansowe i organizacyjne) są daleko szersze niż podwyżki.

ZPP stwierdził jednoznacznie:
• W zakresie wzrostu wynagrodzenia zasadniczego pielęgniarek – nie zaakceptujemy żadnego rozwiązania, które nie pokryje podmiotom leczniczym pełnych kosztów wdrożenia planowanych podwyżek (w tym obligatoryjnych dodatków do wynagrodzeń zasadniczych, nagród, odpraw, dodatkowego wynagrodzenia rocznego oraz narzutów od tych składników płacowych).
• W zakresie standardu zatrudniania pielęgniarek przewidzianego w projekcie nowelizacji rozporządzenia w sprawie świadczeń gwarantowanych z zakresu leczenia szpitalnego, nie akceptujemy takiego postawienia sprawy, w sytuacji, w której podmioty lecznicze już teraz borykają się z niedoborem personelu.

ZPP zwraca uwagę, że resort zdrowia nie przedstawił analizy, która potwierdzałaby możliwości zapewnienia obsady pielęgniarskiej zgodnie z założeniami przyjętymi w projekcie. I nie zgadza się na wynegocjowane przez pielęgniarki skrócone vacatio legis przepisów dotyczących norm zatrudnienia. „Zgoda Ministra Zdrowia na skrócenie terminu wejścia w życie rozporządzenia świadczy albo o ignorancji w zakresie zarządzania podmiotami leczniczymi albo o skrajnej nieodpowiedzialności za podejmowane decyzje polityczne” – głosi oświadczenie, samorządowcy ostrzegają, że „wykorzystają wszelkie dostępne środki prawne, aby przeciwdziałać niekorzystnym zmianom prawnym oraz wyegzekwować należności z tytułu realnego wzrostu kosztów udzielania świadczeń opieki zdrowotnej”.

24 sierpnia weszła w życie nowelizacja ustawy o świadczeniach zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych, zwana ustawą 6 proc. PKB na zdrowie.
6 proc., warto pamiętać, w 2024 roku. W tym i w przyszłym roku wzrost nakładów na zdrowie będzie praktycznie niezauważalny, co sygnalizowaliśmy już w wakacyjnym numerze „Służby Zdrowia”. Przyjęty przez Komisję Zdrowia plan finansowy Funduszu zakłada, że budżet płatnika przekroczy w przyszłym roku 88 mld zł, ale ustawa 6 proc. PKB na zdrowie nie przewiduje żadnego wzrostu udziału zdrowia w PKB na przyszły rok.

Żądania (płacowe), oczekiwania (pacjentów, związane z dostępnością terapii) rosną, natomiast nakłady, choć nominalnie wyższe, stoją i będą stać w miejscu, a większy (choć ciągle nie „skokowy”, a już na pewno nie „radykalny”) wzrost nakładów publicznych jest ciągle kwestią bardziej obietnic niż zapowiedzi. Nie ma bowiem żadnego planu, w jaki sposób w systemie ochrony zdrowia ma się znaleźć dodatkowych kilka, może kilkanaście miliardów złotych.

Zanim jednak przyjdzie czas na refleksję, w jaki sposób realnie zapewnić finansowanie adekwatne do zawartych w ustawie progów, rządząca większość będzie się musiała prawdopodobnie zmierzyć z efektami, jakie przyniosą pozafinansowe (co nie znaczy, że niemające finansowego znaczenia) rozwiązania zawarte w ustawie, dotyczące przede wszystkim wyższych wynagrodzeń lekarzy, zwłaszcza specjalistów. Już jesienią okaże się, ile szpitali – i które – znajdzie się „pod ścianą”, bez możliwości zapewnienia ciągłości udzielania świadczeń. Bo to, że takie będą, nie podlega dyskusji. I zapewnienia Ministerstwa Zdrowia, że celem ustawy nie jest likwidacja szpitali, oddziałów czy łóżek szpitalnych (skądinąd ze względu ekonomiki systemu bardzo pożądana), mogą nie wystarczyć do wyciszenia społecznych emocji. A to w roku wyborczym dla polityków wyjątkowo niewygodna sytuacja. I dla rządzących (bo to na nich spadnie odpowiedzialność), i dla opozycji (bo prosta obietnica, że „my szpitali zamykać nie będziemy” to pułapka). Wydaje się zresztą, że politycy po obu stronach barykady najchętniej, w zakresie ochrony zdrowia, pozostaliby przy stwierdzeniu, że „ochrona zdrowia to najważniejszy z priorytetów”. I zajęliby się innymi sprawami, mniej obciążonymi wieloletnimi zaniedbaniami.




Najpopularniejsze artykuły

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Astronomiczne rachunki za leczenie w USA

Co roku w USA ponad pół miliona rodzin ogłasza bankructwo z powodu horrendalnie wysokich rachunków za leczenie. Bo np. samo dostarczenie chorego do szpitala może kosztować nawet pół miliona dolarów! Prezentujemy absurdalnie wysokie rachunki, jakie dostają Amerykanie. I to mimo ustawy, która rok temu miała zlikwidować zjawisko szokująco wysokich faktur.

Leki, patenty i przymusowe licencje

W nowych przepisach przygotowanych przez Komisję Europejską zaproponowano wydłużenie monopolu lekom, które odpowiedzą na najpilniejsze potrzeby zdrowotne. Ma to zachęcić firmy farmaceutyczne do ich produkcji. Jednocześnie Komisja proponuje wprowadzenie przymusowego udzielenia licencji innej firmie na produkcję chronionego leku, jeśli posiadacz patentu nie będzie w stanie dostarczyć go w odpowiedniej ilości w sytuacjach kryzysowych.

Rzeczpospolita bezzębna

Polski trzylatek statystycznie ma aż trzy zepsute zęby. Sześciolatki mają próchnicę częściej niż ich rówieśnicy w Ugandzie i Wietnamie. Na fotelu dentystycznym ani razu w swoim życiu nie usiadł co dziesiąty siedmiolatek. Statystyki dotyczące starszych napawają grozą: 92 proc. nastolatków i 99 proc. dorosłych ma próchnicę. Przeciętny Polak idzie do dentysty wtedy, gdy nie jest w stanie wytrzymać bólu i jest mu już wszystko jedno, gdzie trafi.

EBN, czyli pielęgniarstwo oparte na faktach

Rozmowa z dr n. o zdrowiu Dorotą Kilańską, kierowniczką Zakładu Pielęgniarstwa Społecznego i Zarządzania w Pielęgniarstwie w UM w Łodzi, dyrektorką Europejskiej Fundacji Badań Naukowych w Pielęgniarstwie (ENRF), ekspertką Komisji Europejskiej, Ministerstwa Zdrowia i WHO.

Osteotomia okołopanewkowa sposobem Ganza zamiast endoprotezy

Dysplazja biodra to najczęstsza wada wrodzona narządu ruchu. W Polsce na sto urodzonych dzieci ma ją czworo. W Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym pod kierownictwem dr. Jarosława Felusia przeprowadzane są operacje, które likwidują ból i kupują pacjentom z tą wadą czas, odsuwając konieczność wymiany stawu biodrowego na endoprotezę.

ZUS zwraca koszty podróży

Osoby wezwane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych do osobistego stawiennictwa na badanie przez lekarza orzecznika, komisję lekarską, konsultanta ZUS często mają do przebycia wiele kilometrów. Przysługuje im jednak prawo do zwrotu kosztów przejazdu. ZUS zwraca osobie wezwanej na badanie do lekarza orzecznika oraz na komisję lekarską koszty przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca wskazanego w wezwaniu i z powrotem. Podstawę prawną stanowi tu Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 31 grudnia 2004 r. (...)

Byle jakość

Senat pod koniec marca podjął uchwałę o odrzuceniu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta w całości, uznając ją za niekonstytucyjną, niedopracowaną i zawierającą szereg niekorzystnych dla systemu, pracowników i pacjentów rozwiązań. Sejm wetem senatu zajmie się zaraz po świętach wielkanocnych.

Artrogrypoza: kompleksowe podejście

Artrogrypoza to trudna choroba wieku dziecięcego. Jest nieuleczalna, jednak dzięki odpowiedniemu traktowaniu chorego dziecku można pomóc, przywracając mu mniej lub bardziej ograniczoną samodzielność. Wymaga wielospecjalistycznego podejścia – równie ważne jest leczenie operacyjne, rehabilitacja, jak i zaopatrzenie ortopedyczne.

Zmiany skórne po kontakcie z roślinami

W Europie Północnej najczęstszą przyczyną występowania zmian skórnych spowodowanych kontaktem z roślinami jest Primula obconica. Do innych roślin wywołujących odczyny skórne, a występujących na całym świecie, należy rodzina sumaka jadowitego (gatunek Rhus) oraz przedstawiciele rodziny Compositae, w tym głównie chryzantemy, narcyzy i tulipany (...)

Różne oblicza zakrzepicy

Choroba zakrzepowo-zatorowa, potocznie nazywana zakrzepicą to bardzo demokratyczne schorzenie. Nie omija nikogo. Z jej powodu cierpią politycy, sportowcy, aktorzy, prawnicy. Przyjmuje się, że zakrzepica jest trzecią najbardziej rozpowszechnioną chorobą układu krążenia.

Sieć zniosła geriatrię na mieliznę

Działająca od października 2017 r. sieć szpitali nie sprzyja rozwojowi
geriatrii w Polsce. Oddziały geriatryczne w większości przypadków
istnieją tylko dzięki determinacji ordynatorów i zrozumieniu dyrektorów
szpitali. O nowych chyba można tylko pomarzyć – alarmują eksperci.

Leczenie przeciwkrzepliwe u chorych onkologicznych

Ustalenie schematu leczenia przeciwkrzepliwego jest bardzo często zagadnieniem trudnym. Wytyczne dotyczące prewencji powikłań zakrzepowo-zatorowych w przypadku migotania przedsionków czy zasady leczenia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej wydają się jasne, w praktyce jednak, decydując o rozpoczęciu stosowania leków przeciwkrzepliwych, musimy brać pod uwagę szereg dodatkowych czynników. Ostatecznie zawsze chodzi o wyważenie potencjalnych zysków ze skutecznej prewencji/leczenia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej oraz ryzyka powikłań krwotocznych.

Ubezpieczenia zdrowotne w USA

W odróżnieniu od wielu krajów, Stany Zjednoczone nie zapewniły swoim obywatelom jednolitego systemu ubezpieczeń zdrowotnych. Bezpieczeństwo zdrowotne mieszkańca USA zależy od posiadanego przez niego ubezpieczenia. Poziom medycyny w USA jest bardzo wysoki – szpitale są doskonale wyposażone, amerykańscy lekarze dokonują licznych odkryć, naukowcy zdobywają nagrody Nobla. Jakość ta jednak kosztuje, i to bardzo dużo. Wizyta u lekarza pociąga za sobą wydatek od 40 do 200 $, jeden dzień pobytu w szpitalu – 400 do 1500 $. Poważna choroba może więc zrujnować Amerykanina finansowo, a jedna skomplikowana operacja pochłonąć jego życiowe oszczędności. Dlatego posiadanie ubezpieczenia zdrowotnego jest tak bardzo ważne. (...)

Kobiety w chirurgii. Równe szanse na rozwój zawodowy?

Kiedy w 1877 roku Anna Tomaszewicz, absolwentka wydziału medycyny Uniwersytetu w Zurychu wróciła do ojczyzny z dyplomem lekarza w ręku, nie spodziewała się wrogiego przyjęcia przez środowisko medyczne. Ale stało się inaczej. Uznany za wybitnego chirurga i honorowany do dzisiaj, prof. Ludwik Rydygier miał powiedzieć: „Precz z Polski z dziwolągiem kobiety-lekarza!”. W podobny ton uderzyła Gabriela Zapolska, uważana za jedną z pierwszych polskich feministek, która bez ogródek powiedziała: „Nie chcę kobiet lekarzy, prawników, weterynarzy! Nie kraj trupów! Nie zatracaj swej godności niewieściej!".

Pneumokoki: 13 > 10

– Stanowisko działającego przy Ministrze Zdrowia Zespołu ds. Szczepień Ochronnych jest jednoznaczne. Należy refundować 13-walentną szczepionkę przeciwko pneumokokom, bo zabezpiecza przed serotypami bardzo groźnymi dla dzieci oraz całego społeczeństwa, przed którymi nie chroni szczepionka 10-walentna – mówi prof. Ewa Helwich. Tymczasem zlecona przez resort zdrowia opinia AOTMiT – ku zdziwieniu specjalistów – sugeruje równorzędność obu szczepionek.




bot