Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 13–14/2001
z 15 lutego 2001 r.


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Restrukturyzacja z korektami

Mariola Pietraszek

W pierwotnym projekcie budżetu państwa na 2001 r. na restrukturyzację w ochronie zdrowia zaplanowano 440 mln zł, w autopoprawce rząd zmniejszył tę kwotę o 20 mln zł.

- Uważam, że środki na restrukturyzację są za małe – stwierdził przewodniczący sejmowej Komisji Zdrowia Stanisław Grzonkowski na posiedzeniu poświęconym realizacji regionalnych programów restrukturyzacyjnych w 2000 r. i założeń na br. – Należałoby przekazać na ten cel dodatkowe 40 mln zł.

W ubiegłym roku na restrukturyzację przeznaczono 310 mln zł, jednak ponad 5,5 mln nie zostało wykorzystane.
- Pod koniec 2000 r. niektóre placówki wycofały się bowiem z planów redukcji pracowników – wyjaśniał wiceminister zdrowia Tomasz Grottel. – Pieniądze te zostały zwrócone do budżetu.

Środki na restrukturyzację są marnotrawione – uważała część posłów, uzasadniając tę opinię konkretnymi przykładami. Np. w województwie śląskim, oprócz otwartego 1,5 roku temu Centrum Pediatrii w Katowicach i olbrzymiego szpitala pediatrycznego w Sosnowcu, za pieniądze resortu buduje się jeszcze Chorzowskie Centrum Pediatrii – informowała posłanka Maria Gajecka-Bożek. – Po co? Na Śląsku rodzi się coraz mniej dzieci, kolejna placówka pediatryczna nie jest już wcale potrzebna.

- Plany restrukturyzacyjne opracowuje kasa chorych i powiat. W efekcie tej współpracy w moim szpitalu zlikwidowano tylko jeden, ale za to bardzo potrzebny oddział okulistyczny – stwierdził poseł Andrzej Olszewski, przypominając przy okazji, że nadal ponad 10 szpitali w Polsce nie ma organów założycielskich.

W programie restrukturyzacji na 2001 r. (szerzej pisaliśmy o nim w "SZ" nr 5-6/2001), korzystając z doświadczeń dwóch ubiegłych lat, MZ wprowadziło wiele zmian, które mają m.in. umożliwić racjonalniejsze wykorzystanie pieniędzy. Inaczej niż w ub. r. zostaną podzielone środki na restrukturyzację: 51,7% metodą kapitacyjną, 48,3% pozostanie do dyspozycji ministra zdrowia.

Większe uprawnienia zostały przyznane wojewodom: regionalny komitet sterujący będzie musiał uzgadniać z nimi ostateczną wersję programu, do wojewody będą też mogły zgłaszać zastrzeżenia poszczególne samorządy. Wojewoda, mając możliwość monitorowania w regionie skutków społecznych restrukturyzacji zozów, będzie mógł dokonać korekty programu.

Opracowany przez regionalny komitet sterujący i uzgodniony z wojewodą program restrukturyzacji (na uzgodnienia na tym szczeblu przewidziano 15 dni), wojewoda przekaże do MZ w terminie do 15 marca br., a zespół ekspertów działający przy ministrze zdrowia od 2000 r. przeanalizuje i zaopiniuje programy, które trafią następnie do Krajowego Komitetu Sterującego w celu zaopiniowania. Decyzję w sprawie przyznania konkretnych środków podejmie minister zdrowia, po czym prześle ją do Ministerstwa Finansów. Pieniądze będą przekazywane do organów założycielskich poszczególnych zozów poprzez budżety wojewodów.
- Tak więc, zgodnie z przyjętym harmonogramem prac, pieniądze powinny trafić do zozów jeszcze w tym półroczu – zapewniał wiceminister Grottel.

Do 30 września 2001 r. regionalne komitety sterujące mogą dokonać korekt realizacji programów; w 2000 r. nie było to możliwe.

- Wprowadziliśmy też możliwość korekty danych administracyjnych – dodał wiceminister Grottel. – W ubiegłym roku były z tym duże kłopoty, część pieniędzy nie trafiła do zozów wyłącznie z powodów formalnoadministracyjnych.

W br. uruchomiono również tzw. szybką ścieżkę. Różnica polega na tym, że w ub. r. warunkiem przystąpienia do niej była 10-proc. restrukturyzacja, w tym roku MZ zaleca jedynie, aby środki zaoszczędzone dzięki restrukturyzacji zatrudnienia były przeznaczane na podwyżki wynagrodzeń dla pracowników pozostałych w zakładzie.

W 2001 r. w komitecie sterującym nie będzie już przedstawiciela ministra zdrowia, będzie natomiast reprezentant AM istniejącej w danym regionie, a także samorządów regionalnych i reprezentatywnych związków zawodowych.

- Program restrukturyzacyjny będzie kontynuowany także w 2002 r. – zapowiedział wiceminister Grottel. – Według wstępnych szacunków na jego realizację przeznaczymy 520 mln zł.




Najpopularniejsze artykuły

Programy lekowe w chorobach z autoimmunizacji w praktyce klinicznej. Stan obecny i kierunki zmian – oglądaj na żywo

Tygrys maruder

Gdzie są powiatowe centra zdrowia? Co z lepszą dostępnością do lekarzy geriatrów? A z obietnicą, że pacjent dostanie zwrot kosztów z NFZ, jeśli nie zostanie przyjęty w poradni AOS w ciągu 60 dni? Posłowie PiS skrzętnie wykorzystali „100 dni rządu”, by zasypać Ministerstwo Zdrowia mniej lub bardziej absurdalnymi interpelacjami dotyczącymi stanu realizacji obietnic, złożonych w trakcie kampanii wyborczej. Niepomni, że ich ministrowie i prominentni posłowie w swoim czasie podkreślali, że na realizację obietnic (w zdrowiu na pewno) potrzeba kadencji lub dwóch.

Najlepsze systemy opieki zdrowotnej na świecie

W jednych rankingach wygrywają europejskie systemy, w innych – zwłaszcza efektywności – dalekowschodnie tygrysy azjatyckie. Większość z tych najlepszych łączy współpłacenie za usługi przez pacjenta, zazwyczaj 30% kosztów. Opisujemy liderów. Polska zajmuje bardzo odległe miejsca w rankingach.

VIII Kongres Patient Empowerment

Zdrowie jest najważniejsze, ale patrząc zarówno na indywidualne decyzje, jakie podejmują Polacy, jak i te zapadające na szczeblu rządowym, praktyka rozmija się z ideą – mówili uczestnicy kongresu Patient Empowerment (14–15 maja, Warszawa).

Leki przeciwpsychotyczne – ryzyko dla pacjentów z demencją

Obecne zastrzeżenia dotyczące leczenia behawioralnych i psychologicznych objawów demencji za pomocą leków przeciwpsychotycznych opierają się na dowodach zwiększonego ryzyka udaru mózgu i zgonu. Dowody dotyczące innych niekorzystnych skutków są mniej jednoznaczne lub bardziej ograniczone wśród osób z demencją. Pomimo obaw dotyczących bezpieczeństwa, leki przeciwpsychotyczne są nadal często przepisywane w celu leczenia behawioralnych i psychologicznych objawów demencji.

Worków z pieniędzmi nie będzie

Jeśli chodzi o nakłady, cały czas jesteśmy w ogonie krajów wysokorozwiniętych. Średnia dla OECD, jeśli chodzi o nakłady łączne, to 9 proc., w Polsce – ok. 6,5 proc. Jeśli chodzi o wydatki publiczne, w zasadzie nie przekraczamy 5 proc. – mówił podczas kongresu Patient Empowerment Jakub Szulc, były wiceminister zdrowia, w maju powołany przez minister Izabelę Leszczynę do zespołu, który ma pracować nad zmianami systemowymi.

Pacjent geriatryczny to lekoman czy ofiara?

Coraz częściej, w różnych mediach, możemy przeczytać, że seniorzy, czyli pacjenci geriatryczni, nadużywają leków. Podobno rekordzista przyjmował dziennie 40 różnych preparatów, zarówno tych zaordynowanych przez lekarzy, jak i dostępnych bez recepty. Cóż? Przecież seniorzy zazwyczaj cierpią na kilka schorzeń przewlekłych i dlatego zażywają wiele leków. Dość powszechna jest też opinia, że starsi ludzie są bardzo podatni na przekaz reklamowy i chętnie do swojego „lekospisu” wprowadzają suplementy i leki dostępne bez recepty. Ale czy za wielolekowością seniorów stoi tylko podporządkowywanie się kolejnym zaleceniom lekarskim i osobista chęć jak najdłuższego utrzymania się w dobrej formie?

Wypalenie zawodowe – młodsze rodzeństwo stresu

Wypalenie zawodowe to stan, który może dotknąć każdego z nas. Doświadczają go osoby wykonujące różne zawody, w tym pracownicy służby zdrowia – lekarze, pielęgniarki, ratownicy medyczni. Czy przyczyną wypalenia zawodowego jest przeciążenie obowiązkami zawodowymi, bliski kontakt z cierpieniem i bólem? A może do wypalenia prowadzą nas cechy osobowości lub nieumiejętność radzenia sobie ze stresem? Odpowiedzi na te pytania udzieli Leszek Guga, psycholog specjalizujący się w tematyce zdrowia, opiece długoterminowej i długofalowych skutkach stresu.

Szczyt Zdrowie 2024

Na przestrzeni ostatnich lat nastąpiło istotne wzmocnienie systemu ochrony zdrowia. Problemy płacowe praktycznie nie istnieją, ale nie udało się zwiększyć dostępności do świadczeń zdrowotnych. To główne wyzwanie, przed jakim stoi obecnie Ministerstwo Zdrowia – zgodzili się eksperci, biorący udział w konferencji Szczyt Zdrowie 2024, podczas którego próbowano znaleźć odpowiedź, czy Polskę stać na szeroki dostęp do nowoczesnej diagnostyki i leczenia na europejskim poziomie.

Poza matriksem systemu

Żyjemy coraz dłużej, ale niekoniecznie w dobrym zdrowiu. Aby każdy człowiek mógł cieszyć się dobrym zdrowiem, trzeba rzucić wyzwanie ortodoksjom i przekonaniom, którymi się obecnie kierujemy i spojrzeć na zdrowie znacznie szerzej.

Kształcenie na cenzurowanym

Czym zakończy się audyt Polskiej Komisji Akredytacyjnej w szkołach wyższych, które otworzyły w ostatnim roku kierunki lekarskie, nie mając pozytywnej oceny PKA, choć pod koniec maja powiało optymizmem, że zwycięży rozsądek i dobro pacjenta. Ministerstwo Nauki chce, by lekarzy mogły kształcić tylko uczelnie akademickie.

Pigułka dzień po, czyli w oczekiwaniu na zmianę

Już w pierwszych tygodniach urzędowania minister zdrowia Izabela Leszczyna ogłosiła program „Bezpieczna, świadoma ja”, czyli – pakiet rozwiązań dla kobiet, związanych przede wszystkim ze zdrowiem prokreacyjnym. Po kilku miesiącach można byłoby już zacząć stawiać pytania o stan realizacji… gdyby było o co pytać.

Ile trwają studia medyczne w Polsce? Podpowiadamy!

Studia medyczne są marzeniem wielu młodych ludzi, ale wymagają dużego poświęcenia i wielu lat intensywnej nauki. Od etapu licencjackiego po specjalizację – każda ścieżka w medycynie ma swoje wyzwania i nagrody. W poniższym artykule omówimy dokładnie, jak długo trwają studia medyczne w Polsce, jakie są wymagania, by się na nie dostać oraz jakie możliwości kariery otwierają się po ich ukończeniu.

Diagnozowanie insulinooporności to pomylenie skutku z przyczyną

Insulinooporność początkowo wykrywano u osób chorych na cukrzycę i wcześniej opisywano ją jako wymagającą stosowania ponad 200 jednostek insuliny dziennie. Jednak ze względu na rosnącą świadomość konieczności leczenia problemów związanych z otyłością i nadwagą, w ostatnich latach wzrosło zainteresowanie tą... no właśnie – chorobą?

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Czy NFZ może zbankrutować?

Formalnie absolutnie nie, publiczny płatnik zbankrutować nie może. Fundusz bez wątpienia znalazł się w poważnych kłopotach. Jest jednak jedna dobra wiadomość: nareszcie mówi się o tym otwarcie.




bot