Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 90–93/2001
z 22 listopada 2001 r.

Stuknij na okładkę, aby przejść do spisu treści tego wydania


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Zasady egzaminów testowych

Małgorzata Kukowska

Centrum Egzaminów Medycznych powołano rozporządzeniem Ministra Zdrowia z 31 lipca 2001 r., w celu przygotowania i przeprowadzania różnego typu egzaminów testowych dla lekarzy i stomatologów, a także osób wykonujących inne zawody medyczne. Szefem CEM jest prof. dr Andrzej Kulig, od lat zajmujący się przygotowywaniem egzaminów wstępnych na akademie medyczne, ostatnio, od 1999 r., także przewodniczący Krajowej Rady Egzaminów Lekarskich.

Pierwszym zadaniem CEM było zorganizowanie egzaminów testowych dla lekarzy kończących specjalizację II stopnia z anestezjologii i intesywnej terapii, chirurgii ogólnej, pediatrii, ginekologii i położnictwa, chorób wenętrznych oraz medycyny rodzinnej w sesji jesiennej br. (W sesji wiosennej lekarze kończący te specjalizacje składali jedynie egzamin ustny i praktyczny.)

Kolejnym zadaniem CEM jest stworzenie podstaw do wprowadzenia państwowego egzaminu lekarskiego, który stanie się obligatoryjny od 2003 r. dla wszystkich lekarzy kończących staż. CEM służy także akademiom medycznym w organizacji egzaminów wstępnych i innych, prowadzonych w celu sprawdzania wiadomości studentów. Od 1999 r. przygotowuje także egzaminy kwalifikacyjne dla osób ubiegających się o rozpoczęcie specjalizacji.

- Podstawą powołania Centrum był zamiar skoncentrowania w jednej instytucji wszystkich spraw związanych z egzaminami. W przyszłości więc będziemy organizować także egzaminy ustne i praktyczne – mówi prof. Kulig. – Jednakże jest to problem złożony, dlatego na razie chcielibyśmy możliwie długo korzystać ze współpracy z CMKP, które dysponuje dużą bazą dydaktyczną i gronem doświadczonych nauczycieli akademickich.

Największe zainteresowanie budzi sposób układania zadań testowych oraz zawartość banków pytań. CEM pracuje nad tym systematycznie, a pytania testowe są układane przez grono wybitnych naukowców w danej dziedzinie medycyny, zaproszonych do współpracy przez krajowego konsultanta w porozumieniu z przewodniczącym towarzystwa naukowego. Zakres wiedzy zawartej w zadaniu testowym musi się mieścić w programie specjalizacji, a pytanie powinno być skonstruowane zgodnie z zasadami tworzenia testów. Autor pytania musi też wyjaśnić, co sprawdza dane zadanie, jakie operacje umysłowe przeprowadza odpowiadający udzielając odpowiedzi, uzasadnić prawidłowość dobrej odpowiedzi oraz nieprawidłowość złej (dystraktory).

Nadesłane pytania są recenzowane przez członków komisji kwalifikacyjnej. Ocenione pozytywnie wchodzą do banku CEM. Tylko za pytania przyjęte do banku autorzy otrzymują honorarium. Nie wszyscy naukowcy mają specjalne umiejętności wymagane przy konstruowaniu zadań testowych. Świadczy o tym choćby fakt, że w jednej ze specjalizacji na 400 nadesłanych pytań komisja przyjęła tylko 138.

Tworzenie banku, nawet stosunkowo mało zasobnego, napotyka duże trudności i jest kosztowne. Szef CEM mówi, że tylko w niektórych specjalnościach dysponuje dużymi zbiorami zadań. Ma jednak nadzieję, że systematyczna praca z ekspertami przyniesie efekty.

Żeby przygotować egzaminacyjny zestaw testowy, jego konstruktor musi dysponować minimum trzykrotnie większą liczbą zadań od tych, które się w nim znajdą. W tegorocznej jesiennej sesji egzaminów specjalizacyjnych II stopnia testy zawierały po 120 pytań. Taka ich liczba jest wystarczająca do sprawdzenia ogólnego zasobu wiedzy egzaminowanego z danej dziedziny.

Zestaw pytań na każdą sesję egzaminacyjną wybiera i przygotowuje od strony technicznej prof. Kulig. Kieruje się przy tym kilkoma zasadami. W teście musi się znaleźć proporcjonalna liczba pytań z poszczególnych zagadnień danej specjalizacji, np. na egzaminie specjalizacyjnym II stopnia z interny test zawiera określony odsetek zadań z: kardiologii, gastrologii, nefrologii, pulmonologii, diabetologii itd., proporcjonalnie do rangi dyscypliny. Pytania muszą być poprawne stylistycznie i konstrukcyjnie. Cały test wraz z kartami odpowiedzi (obecnie CEM stosuje amerykańskie karty Chatsworth Data Corporation) jest drukowany i przechowywany w sejfie z właściwym zabezpieczeniem. Do sal egzaminacyjnych testy są dostarczane przez kuriera na godzinę przed rozpoczęciem sesji.

Po wykorzystaniu pytania wracają do banku CEM i po kilku latach mogą być znów wykorzystane, jeśli zawarta w nich wiedza nie straci aktualności. Centrum nie zamierza publikować zgromadzonych pytań.

Niektóre wydawnictwa publikują jednak pytania testowe, sugerując, że pochodzą one z banku CEM. To nieprawda, chociaż wszystkie takie testy mogą służyć sprawdzeniu wiedzy szkolących się osób.

Przedstawiciele CEM sprawdzają na koniec wyniki egzaminów. Dzięki zastosowaniu systemu komputerowego wykonuje się to bardzo szybko. Ostatni egzamin z anestezjologii i intesywnej terapii został zakończony o godz. 13.15, a o 14.30 wyniki były już wywieszone na tablicy ogłoszeń CMKP. Jednak ostateczna ocena egzaminu należy do krajowego konsultanta w danej dziedzinie oraz dyrektora CMKP.

Dotychczas wyniki egzaminów były określane w punktach – odzwierciedlały stosunek prawidłowych odpowiedzi do liczby możliwych do uzyskania. Zamierzeniem CEM jest w przyszłości obliczanie punktacji z uwzględnieniem trudności testów egzaminacyjnych. Testy o wyższym stopniu trudności powinny być oceniane proporcjonalnie bardziej tolerancyjnie aniżeli egzaminy łatwe. Decyzja o zaliczeniu egzaminu powinna zatem zależeć od jego średniej i odchyleń standardowych. Należy odrzucić arbitralne przyjmowanie zaliczenia egzaminu na podstawie niesprawdzonych przesłanek. Przygotowano już 6 wariantów oceny testów, komisja CEM wybierze najlepszy.




Najpopularniejsze artykuły

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Astronomiczne rachunki za leczenie w USA

Co roku w USA ponad pół miliona rodzin ogłasza bankructwo z powodu horrendalnie wysokich rachunków za leczenie. Bo np. samo dostarczenie chorego do szpitala może kosztować nawet pół miliona dolarów! Prezentujemy absurdalnie wysokie rachunki, jakie dostają Amerykanie. I to mimo ustawy, która rok temu miała zlikwidować zjawisko szokująco wysokich faktur.

Leki, patenty i przymusowe licencje

W nowych przepisach przygotowanych przez Komisję Europejską zaproponowano wydłużenie monopolu lekom, które odpowiedzą na najpilniejsze potrzeby zdrowotne. Ma to zachęcić firmy farmaceutyczne do ich produkcji. Jednocześnie Komisja proponuje wprowadzenie przymusowego udzielenia licencji innej firmie na produkcję chronionego leku, jeśli posiadacz patentu nie będzie w stanie dostarczyć go w odpowiedniej ilości w sytuacjach kryzysowych.

Rzeczpospolita bezzębna

Polski trzylatek statystycznie ma aż trzy zepsute zęby. Sześciolatki mają próchnicę częściej niż ich rówieśnicy w Ugandzie i Wietnamie. Na fotelu dentystycznym ani razu w swoim życiu nie usiadł co dziesiąty siedmiolatek. Statystyki dotyczące starszych napawają grozą: 92 proc. nastolatków i 99 proc. dorosłych ma próchnicę. Przeciętny Polak idzie do dentysty wtedy, gdy nie jest w stanie wytrzymać bólu i jest mu już wszystko jedno, gdzie trafi.

EBN, czyli pielęgniarstwo oparte na faktach

Rozmowa z dr n. o zdrowiu Dorotą Kilańską, kierowniczką Zakładu Pielęgniarstwa Społecznego i Zarządzania w Pielęgniarstwie w UM w Łodzi, dyrektorką Europejskiej Fundacji Badań Naukowych w Pielęgniarstwie (ENRF), ekspertką Komisji Europejskiej, Ministerstwa Zdrowia i WHO.

Byle jakość

Senat pod koniec marca podjął uchwałę o odrzuceniu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta w całości, uznając ją za niekonstytucyjną, niedopracowaną i zawierającą szereg niekorzystnych dla systemu, pracowników i pacjentów rozwiązań. Sejm wetem senatu zajmie się zaraz po świętach wielkanocnych.

ZUS zwraca koszty podróży

Osoby wezwane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych do osobistego stawiennictwa na badanie przez lekarza orzecznika, komisję lekarską, konsultanta ZUS często mają do przebycia wiele kilometrów. Przysługuje im jednak prawo do zwrotu kosztów przejazdu. ZUS zwraca osobie wezwanej na badanie do lekarza orzecznika oraz na komisję lekarską koszty przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca wskazanego w wezwaniu i z powrotem. Podstawę prawną stanowi tu Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 31 grudnia 2004 r. (...)

Artrogrypoza: kompleksowe podejście

Artrogrypoza to trudna choroba wieku dziecięcego. Jest nieuleczalna, jednak dzięki odpowiedniemu traktowaniu chorego dziecku można pomóc, przywracając mu mniej lub bardziej ograniczoną samodzielność. Wymaga wielospecjalistycznego podejścia – równie ważne jest leczenie operacyjne, rehabilitacja, jak i zaopatrzenie ortopedyczne.

Leczenie wspomagające w przewlekłym zapaleniu prostaty

Terapia przewlekłego zapalenia stercza zarówno postaci bakteryjnej, jak i niebakteryjnej to duże wyzwanie. Wynika to między innymi ze słabej penetracji antybiotyków do gruczołu krokowego, ale także z faktu utrzymywania się objawów, mimo skutecznego leczenia przeciwbakteryjnego.

Pneumokoki: 13 > 10

– Stanowisko działającego przy Ministrze Zdrowia Zespołu ds. Szczepień Ochronnych jest jednoznaczne. Należy refundować 13-walentną szczepionkę przeciwko pneumokokom, bo zabezpiecza przed serotypami bardzo groźnymi dla dzieci oraz całego społeczeństwa, przed którymi nie chroni szczepionka 10-walentna – mówi prof. Ewa Helwich. Tymczasem zlecona przez resort zdrowia opinia AOTMiT – ku zdziwieniu specjalistów – sugeruje równorzędność obu szczepionek.

Zmiany skórne po kontakcie z roślinami

W Europie Północnej najczęstszą przyczyną występowania zmian skórnych spowodowanych kontaktem z roślinami jest Primula obconica. Do innych roślin wywołujących odczyny skórne, a występujących na całym świecie, należy rodzina sumaka jadowitego (gatunek Rhus) oraz przedstawiciele rodziny Compositae, w tym głównie chryzantemy, narcyzy i tulipany (...)

Różne oblicza zakrzepicy

Choroba zakrzepowo-zatorowa, potocznie nazywana zakrzepicą to bardzo demokratyczne schorzenie. Nie omija nikogo. Z jej powodu cierpią politycy, sportowcy, aktorzy, prawnicy. Przyjmuje się, że zakrzepica jest trzecią najbardziej rozpowszechnioną chorobą układu krążenia.

Udar mózgu u dzieci i młodzieży

Większość z nas, niestety także część lekarzy, jest przekonana, że udar mózgu to choroba, która dotyka tylko ludzi starszych. Prawda jest inna. Udar mózgu może wystąpić także u dzieci i młodzieży. Co więcej, może do niego dojść nawet w okresie życia płodowego.

Sieć zniosła geriatrię na mieliznę

Działająca od października 2017 r. sieć szpitali nie sprzyja rozwojowi
geriatrii w Polsce. Oddziały geriatryczne w większości przypadków
istnieją tylko dzięki determinacji ordynatorów i zrozumieniu dyrektorów
szpitali. O nowych chyba można tylko pomarzyć – alarmują eksperci.

Leczenie przeciwkrzepliwe u chorych onkologicznych

Ustalenie schematu leczenia przeciwkrzepliwego jest bardzo często zagadnieniem trudnym. Wytyczne dotyczące prewencji powikłań zakrzepowo-zatorowych w przypadku migotania przedsionków czy zasady leczenia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej wydają się jasne, w praktyce jednak, decydując o rozpoczęciu stosowania leków przeciwkrzepliwych, musimy brać pod uwagę szereg dodatkowych czynników. Ostatecznie zawsze chodzi o wyważenie potencjalnych zysków ze skutecznej prewencji/leczenia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej oraz ryzyka powikłań krwotocznych.

Czy będziemy mądrzy przed szkodą?

Nie może być żadnych wątpliwości: zarówno w obszarze ochrony zdrowia, jak i w obszarze zdrowia publicznego wyzwań – zagrożeń, ale i szans – jest coraz więcej. Dobrze rozpoznawana rzeczywistość okazuje się bardziej skomplikowana, zupełnie tak jak w powiedzeniu – im dalej w las, tym więcej drzew.




bot