Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 9–16/2018
z 15 lutego 2018 r.

Stuknij na okładkę, aby przejść do spisu treści tego wydania


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Szczepienia, prawo i pieniądze

Barbara Trabszys

Według statystyk Głównego Inspektora Farmaceutycznego liczba niezaszczepionych dzieci w naszym kraju rośnie bardzo dynamicznie – o ile jeszcze w 2010 r. odnotowano 3437 odmów poddania się obowiązkowym szczepieniom ochronnym, w 2013 r. – 7248 odmów, to w 2016 r. odmów było aż 23 1471. Próbę zahamowania tej tendencji podjął resort zdrowia.

Jesienią 2017 r. na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt ustawy zmieniającej ustawę o zapobieganiu oraz zwalczaniu zakażeń i chorób zakaźnych u ludzi2, wokół której zbudowany jest system szczepień ochronnych w Polsce. Projekt zakłada jego reorganizację przez utworzenie Narodowego Programu Szczepień Ochronnych i określa częściowo nowe zasady planowania, finansowania i realizacji szczepień, a także porządkuje i precyzuje wybrane zagadnienia. Jedną z najistotniejszych zmian – a z pewnością najszerzej dyskutowanych i budzących emocje zarówno wśród zwolenników, jak i przeciwników obowiązkowych szczepień – jest planowane utworzenie specjalnego funduszu, którego zadaniem będzie zapewnienie wsparcia finansowego dla rodziców i opiekunów dzieci, u których wykonano obowiązkowe szczepienie ochronne, a u których następnie w określonym czasie wystąpiły objawy chorobowe wymagające leczenia w warunkach szpitalnych przez okres co najmniej dwóch tygodni.


Narodowy Program
Szczepień Ochronnych


Obecnie obowiązkowe i zalecane szczepienia ochronne realizowane są zgodnie z Programem Szczepień Ochronnych, publikowanym raz w roku w formie komunikatu przez Głównego Inspektora Sanitarnego. Program Szczepień Ochronnych referuje do rozporządzenia ministra zdrowia, które – uwzględniając dane epidemiologiczne dotyczące zachorowań, aktualną wiedzę medyczną oraz zalecenia Światowej Organizacji Zdrowia – określa wykaz chorób zakaźnych objętych szczepieniami ochronnymi.

Projektowana nowelizacja zakłada ustanowienie Narodowego Programu Szczepień Ochronnych, który przybierze formę ministerialnego rozporządzenia – wykaz szczepień oraz zasady ich wykonywania nie będą już tym samym ulegały corocznym zmianom, a jakiekolwiek modyfikacje będą wymagały przeprowadzenia postępowania legislacyjnego. W zakres Narodowego Programu Szczepień Ochronnych wchodzić będą nie tylko powszechne obowiązkowe szczepienia ochronne oraz obowiązkowe szczepienia ochronne dla osób z grup ryzyka (dotychczas ogólnie zwane „obowiązkowymi szczepieniami ochronnymi”), ale także niektóre szczepienia zalecane, które będą finansowane z budżetu państwa. W tej ostatniej kategorii mają znaleźć się szczepienia, które do tej pory były realizowane jako szczepienia obowiązkowe (np. szczepienia przeciwko WZW B u osób dorosłych zakażonych WZW C), a co do których brak jest uzasadnienia merytorycznego, aby wciąż były realizowane w formie szczepień obowiązkowych, których niewykonanie zagrożone jest karą, a jednak są to szczepienia, których wykonanie jest pożądane.

Realizowane w ramach Narodowego Programu Szczepień Ochronnych szczepienia będą w całości finansowane ze środków publicznych, bez względu na uprawnienia z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego osoby szczepionej, o ile jednak będą przeprowadzone u świadczeniodawcy, z którym Narodowy Fundusz Zdrowia zawarł umowę na udzielanie takich świadczeń.

Poza nadaniem nowych ram całemu systemowi szczepień ochronnych projekt nowelizacji zakłada wprowadzenie wielu mniejszych i większych zmian z zakresu szczegółów realizacji szczepień ochronnych.

Wszystkie one mają za zadanie poprawę wyszczepialności w społeczeństwie, a także optymalizację zakupów, racjonalne dysponowanie zakupionymi szczepionkami (np. przez umożliwienie przesunięć niewykorzystanych szczepionek z Narodowego Programu Szczepień Ochronnych do potrzebujących grup pacjentów), czy dookreślenie podstaw prawnych pozyskiwania szczepionek do realizacji tzw. szczepień akcyjnych – czyli szczepień o charakterze interwencyjnym, nie objętych rutynowymi i długoterminowymi działaniami w ramach Narodowego Programu Szczepień Ochronnych (np. szczepienia w razie wystąpienia ognisk zachorowań w ośrodkach dla cudzoziemców).


Rekompensata za powikłania

Przeciwnicy obowiązkowych szczepień ochronnych różnie motywują swoją niechęć, jednak u wielu z nich wynika ona z lęku przed możliwymi powikłaniami. W przeprowadzonym niedawno badaniu CBOS nt. stanowiska Polaków wobec szczepień ochronnych 37% respondentów było zdania, że szczepionki mogą powodować poważne powikłania, a co piąty respondent (21%) – że mogą one wywoływać poważne zaburzenia rozwojowe u dzieci, w tym autyzm3. Jednym z głównych zarzutów stawianych względem przyjętego systemu szczepień ochronnych jest brak symetrii pomiędzy obowiązkami obywatela, który poddaje się obowiązkowemu szczepieniu i naraża na możliwe powikłania, a obowiązkami wymuszającego te szczepienia państwa.

Wyjściem naprzeciw osobom podzielającym powyższe obawy ma być planowane przez resort zdrowia utworzenie Funduszu Kompensacyjnego Narodowego Programu Szczepień Ochronnych. Gromadzone w ramach Funduszu środki będą przeznaczone na wypłatę świadczeń kompensacyjnych w przypadkach wystąpienia powikłań po szczepieniu, co ma zachęcić do poddawania się obowiązkowym szczepieniom. Świadczenia nie będą jednak przysługiwały każdemu. Zgodnie z projektem otrzymają je wyłącznie opiekunowie osoby małoletniej, u której wykonano obowiązkowe szczepienie ochronne, a następnie w określonym czasie (o tym, w jakim konkretnie, decydować będzie rozporządzenie ministra zdrowia, w którym zobowiązany jest on brać pod uwagę aktualną wiedzę medyczną w zakresie typowego czasu występowania działań niepożądanych szczepionek) u tej osoby wystąpiły – również określone w ministerialnym rozporządzeniu – objawy chorobowe, które wymagały leczenia w warunkach hospitalizacji przez okres nie krótszy niż 14 dni. Ma to ograniczyć przyznawanie świadczenia wyłącznie do przypadków najbardziej uzasadnionych, w których prawdopodobieństwo, że zaobserwowane objawy chorobowe pozostawały w związku przyczynowo-skutkowym ze szczepieniem, jest wysokie. Jednocześnie eliminuje się przypadki, w których hospitalizacja służyła wyłącznie obserwacji, a objawy chorobowe miały przemijający i krótkotrwały charakter.

Pieniądze gromadzone w Funduszu mają pochodzić przede wszystkim z obligatoryjnych wpłat dokonywanych przez podmioty dostarczające szczepionki do przeprowadzenia obowiązkowych szczepień ochronnych. Z szacunków resortu zdrowia wynika, że dochody Funduszu w pierwszym roku obowiązywania zmienionej ustawy wyniosą ok.

2 mln złotych, by w 2019 r. sięgnąć nieco ponad 5 mln złotych. Z kolei wydatki realizowane w związku z wypłacaniem przyznanych świadczeń kompensacyjnych szacowane są na maks. 2,1 mln złotych rocznie – to wszystko przy założeniu, że każdej osobie zgłaszającej się do ministra zdrowia z zasadnym wnioskiem przyznane zostanie świadczenie w najwyższej dopuszczalnej kwocie (70 000 zł).

Resort zdrowia zakłada, że w wyniku wprowadzenia opiekuńczego świadczenia kompensacyjnego wzrośnie liczba rejestrowanych przypadków działań niepożądanych szczepionek odpowiadających kryteriom ciężkiego niepożądanego odczynu poszczepiennego – z obecnych 2–8 przypadków do 30 przypadków rocznie. A to na takie właśnie przypadki ma być przeznaczone świadczenie; niewielu będzie zatem beneficjentów programu kompensacyjnego. Skromny zasięg wsparcia finansowego to zresztą jeden z głównych zarzutów stawianych przez krytyków projektu.


Co dalej?

Kierunek zmian został wytyczony, postawiono pierwsze kroki, ale co dalej? Do osiągnięcia celu w postaci zmiany ustawy pozostaje wciąż jeszcze cała ścieżka legislacyjna. Projekt opublikowany został 30 października 2017 r. i tego samego dnia skierowano go do konsultacji publicznych i uzgodnień międzyresortowych – termin zgłaszania uwag upłynął wraz z końcem listopada. Do Rządowego Centrum Legislacji spłynęły komentarze od ponad 30 podmiotów, w tym od Naczelnej Rady Lekarskiej, Pracodawców Rzeczypospolitej Polskiej oraz Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Wiedzy o Szczepieniach „STOP NOP”. Nie wiadomo, ile czasu zajmie analiza zgłoszonych uwag oraz jaki będzie ona miała wpływ na ostateczny kształt projektu. Rychła zmiana ustawy wydaje się jednak nieunikniona.




Przypisy:

1 http://szczepienia.pzh.gov.pl/faq/mozna-znalezc-informacje-temat-liczby-niezaszczepionych-dzieci-ostatnich-latach/.
2 Projekt z dnia 27 października 2017 r. dostępny na: https://legislacja.rcl.gov.pl/docs//2/12304556/12466357/12466358/dokument314263.pdf.
3 http://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2013/K_172_13.PDF.




Najpopularniejsze artykuły

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Astronomiczne rachunki za leczenie w USA

Co roku w USA ponad pół miliona rodzin ogłasza bankructwo z powodu horrendalnie wysokich rachunków za leczenie. Bo np. samo dostarczenie chorego do szpitala może kosztować nawet pół miliona dolarów! Prezentujemy absurdalnie wysokie rachunki, jakie dostają Amerykanie. I to mimo ustawy, która rok temu miała zlikwidować zjawisko szokująco wysokich faktur.

Leki, patenty i przymusowe licencje

W nowych przepisach przygotowanych przez Komisję Europejską zaproponowano wydłużenie monopolu lekom, które odpowiedzą na najpilniejsze potrzeby zdrowotne. Ma to zachęcić firmy farmaceutyczne do ich produkcji. Jednocześnie Komisja proponuje wprowadzenie przymusowego udzielenia licencji innej firmie na produkcję chronionego leku, jeśli posiadacz patentu nie będzie w stanie dostarczyć go w odpowiedniej ilości w sytuacjach kryzysowych.

Rzeczpospolita bezzębna

Polski trzylatek statystycznie ma aż trzy zepsute zęby. Sześciolatki mają próchnicę częściej niż ich rówieśnicy w Ugandzie i Wietnamie. Na fotelu dentystycznym ani razu w swoim życiu nie usiadł co dziesiąty siedmiolatek. Statystyki dotyczące starszych napawają grozą: 92 proc. nastolatków i 99 proc. dorosłych ma próchnicę. Przeciętny Polak idzie do dentysty wtedy, gdy nie jest w stanie wytrzymać bólu i jest mu już wszystko jedno, gdzie trafi.

EBN, czyli pielęgniarstwo oparte na faktach

Rozmowa z dr n. o zdrowiu Dorotą Kilańską, kierowniczką Zakładu Pielęgniarstwa Społecznego i Zarządzania w Pielęgniarstwie w UM w Łodzi, dyrektorką Europejskiej Fundacji Badań Naukowych w Pielęgniarstwie (ENRF), ekspertką Komisji Europejskiej, Ministerstwa Zdrowia i WHO.

ZUS zwraca koszty podróży

Osoby wezwane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych do osobistego stawiennictwa na badanie przez lekarza orzecznika, komisję lekarską, konsultanta ZUS często mają do przebycia wiele kilometrów. Przysługuje im jednak prawo do zwrotu kosztów przejazdu. ZUS zwraca osobie wezwanej na badanie do lekarza orzecznika oraz na komisję lekarską koszty przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca wskazanego w wezwaniu i z powrotem. Podstawę prawną stanowi tu Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 31 grudnia 2004 r. (...)

Artrogrypoza: kompleksowe podejście

Artrogrypoza to trudna choroba wieku dziecięcego. Jest nieuleczalna, jednak dzięki odpowiedniemu traktowaniu chorego dziecku można pomóc, przywracając mu mniej lub bardziej ograniczoną samodzielność. Wymaga wielospecjalistycznego podejścia – równie ważne jest leczenie operacyjne, rehabilitacja, jak i zaopatrzenie ortopedyczne.

Leczenie wspomagające w przewlekłym zapaleniu prostaty

Terapia przewlekłego zapalenia stercza zarówno postaci bakteryjnej, jak i niebakteryjnej to duże wyzwanie. Wynika to między innymi ze słabej penetracji antybiotyków do gruczołu krokowego, ale także z faktu utrzymywania się objawów, mimo skutecznego leczenia przeciwbakteryjnego.

Byle jakość

Senat pod koniec marca podjął uchwałę o odrzuceniu ustawy o jakości w opiece zdrowotnej i bezpieczeństwie pacjenta w całości, uznając ją za niekonstytucyjną, niedopracowaną i zawierającą szereg niekorzystnych dla systemu, pracowników i pacjentów rozwiązań. Sejm wetem senatu zajmie się zaraz po świętach wielkanocnych.

Różne oblicza zakrzepicy

Choroba zakrzepowo-zatorowa, potocznie nazywana zakrzepicą to bardzo demokratyczne schorzenie. Nie omija nikogo. Z jej powodu cierpią politycy, sportowcy, aktorzy, prawnicy. Przyjmuje się, że zakrzepica jest trzecią najbardziej rozpowszechnioną chorobą układu krążenia.

Udar mózgu u dzieci i młodzieży

Większość z nas, niestety także część lekarzy, jest przekonana, że udar mózgu to choroba, która dotyka tylko ludzi starszych. Prawda jest inna. Udar mózgu może wystąpić także u dzieci i młodzieży. Co więcej, może do niego dojść nawet w okresie życia płodowego.

Apteki rok po AdA

Co zmieniło się w aptekach w ciągu roku działania ustawy tzw. apteka dla aptekarza (AdA)? Liczba tych placówek mocno spadła, a „tąpnięcie” dopiero przed nami. Lokalne monopole się umacniają, ceny dopiero poszybują. Według jednych – to efekty tzw. AdA, która ogranicza możliwości zakładania nowych punktów.

Skąd się biorą nazwy leków?

Ręka do góry, kto nigdy nie przekręcił nazwy leku lub nie zastanawiał się, jak poprawnie wymówić nazwę handlową. Nazewnictwo leków (naming) bywa zabawne, mylące, trudne i nastręcza kłopotów tak pracownikom służby zdrowia, jak i pacjentom. Naming to odwzorowywanie konceptu marki, produktu lub jego unikatowego pozycjonowania. Nie jest to sztuka znajdowania nazw i opisywania ich uzasadnień. Aby wytłumaczenie miało sens, trzeba je rozpropagować i wylansować, i – jak wszystko na rynku medycznym – podlega to ścisłym regulacjom prawnym i modom marketingu.

Leczenie przeciwkrzepliwe u chorych onkologicznych

Ustalenie schematu leczenia przeciwkrzepliwego jest bardzo często zagadnieniem trudnym. Wytyczne dotyczące prewencji powikłań zakrzepowo-zatorowych w przypadku migotania przedsionków czy zasady leczenia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej wydają się jasne, w praktyce jednak, decydując o rozpoczęciu stosowania leków przeciwkrzepliwych, musimy brać pod uwagę szereg dodatkowych czynników. Ostatecznie zawsze chodzi o wyważenie potencjalnych zysków ze skutecznej prewencji/leczenia żylnej choroby zakrzepowo-zatorowej oraz ryzyka powikłań krwotocznych.

Zmiany skórne po kontakcie z roślinami

W Europie Północnej najczęstszą przyczyną występowania zmian skórnych spowodowanych kontaktem z roślinami jest Primula obconica. Do innych roślin wywołujących odczyny skórne, a występujących na całym świecie, należy rodzina sumaka jadowitego (gatunek Rhus) oraz przedstawiciele rodziny Compositae, w tym głównie chryzantemy, narcyzy i tulipany (...)

Pneumokoki: 13 > 10

– Stanowisko działającego przy Ministrze Zdrowia Zespołu ds. Szczepień Ochronnych jest jednoznaczne. Należy refundować 13-walentną szczepionkę przeciwko pneumokokom, bo zabezpiecza przed serotypami bardzo groźnymi dla dzieci oraz całego społeczeństwa, przed którymi nie chroni szczepionka 10-walentna – mówi prof. Ewa Helwich. Tymczasem zlecona przez resort zdrowia opinia AOTMiT – ku zdziwieniu specjalistów – sugeruje równorzędność obu szczepionek.




bot