Służba Zdrowia - strona główna
SZ nr 27–29/2000
z 3 kwietnia 2000 r.

Stuknij na okładkę, aby przejść do spisu treści tego wydania


>>> Wyszukiwarka leków refundowanych


Rehabilitacja po udarze mózgu

Teresa Gustyn

Udar mózgu, trzecia co do częstości przyczyna śmierci i główna przyczyna trwałego kalectwa i braku samodzielności u osób dorosłych, jest stanem zagrożenia życia.


Fot. Thinkstock

W Polsce rejestruje się około 60 tys. nowych zachorowań rocznie. Rehabilitacja osób z naczyniowym uszkodzeniem mózgu stanowi integralną część leczenia i należy ją rozpoczynać natychmiast po ustaleniu rozpoznania.

Możliwości leczenia, rehabilitacja oraz rokowanie pozostają w bezpośredniej korelacji z szybką diagnozą dotyczącą umiejscowienia, wielkości i charakteru zmian w strukturach ośrodkowego układu nerwowego. Osoby, które przeżyły ostrą fazę udaru mózgu, oprócz leczenia farmakologicznego i pielęgnacji wymagają kompleksowej rehabilitacji, ponieważ prócz problemów medycznych pojawiają się problemy psychologiczne, społeczne i zawodowo-ekonomiczne.

Następstwem naczyniowych uszkodzeń mózgu mogą być: niedowłady lub porażenia połowicze, rzadziej czterokończynowe, z towarzyszącymi zaburzeniami czucia powierzchniowego i głębokiego, zaburzenia zwieraczy, połykania, widzenia, wyższych czynności nerwowych mające charakter trwały bądź przemijający, a więc: zaburzenia mowy, pisania liczenia, agnozji, apraksji i inne. Dlatego podstawowym celem rehabilitacji jest zmniejszenie okresu niesprawności funkcji ruchowych i wyższych czynności nerwowych. Dobra współpraca zespołu terapeutyczno-rehabilitacyjnego z chorym, jego rodziną i przedstawicielami środowiska, w którym przebywa, mają decydujący wpływ na przebieg i skuteczność całego procesu rehabilitacyjnego.

W procesie rehabilitacji wyróżnia się kilka okresów. Wczesna rehabilitacja obejmuje okres od pierwszego dnia hospitalizacji do 4–6 tygodni.

Celem wczesnej rehabilitacji jest:


We wczesnym okresie udaru mózgu każdy chory powinien być traktowany tak, jak by miał szansę odzyskać pełną sprawność. Od pierwszych dni udaru mózgowego przy dobrym stanie ogólnym i braku przeciwwskazań ze strony innych narządów, należy prowadzić rehabilitację z możliwie wczesnym przechodzeniem do rehabilitacji czynnej. We wczesnym okresie udaru mózgu należy uwzględnić:

O wprowadzeniu odpowiednich elementów rehabilitacji leczniczej decyduje dynamika poprawy oraz trwałość następstw choroby w centralnym układzie nerwowym, stan układu sercowo-naczyniowego, oddechowego, moczowego, pokarmowego.

Przy wyrównanym stanie ogólnym rozpoczyna się wczesne usprawnianie funkcjonalne z rozszerzonym zakresem zabiegów fizjoterapeutycznych.

Równocześnie prowadzi się psychoterapię i ustala wczesną diagnozę i prognozę społeczną. Układa się indywidualny program usprawniania na podstawie testów sprawności ruchowej i psychologicznej, które mogą być wykorzystane do oceny postępów rehabilitacji.

Do oceny przebiegu leczenia posługujemy się odpowiednimi skalami, np. skala Barthel oceniająca IO czynności dnia codziennego, skale oceny motorycznej, np. Motor Assement Score (MAS), Rivermmead Motor Assement (RMA) i inne, przesiewową skalę do oceny afazji – Frenchay Aphasia Scriening Test (FAST) pozwalającą ocenić rozumienie mowy, ekspresję słowną, pisanie i czytanie.

Pionizacja jest fazą kluczową w usprawnianiu i w przejściu z pozycji leżącej do siedzącej i stojącej. U pacjentów z niewielkim deficytem ruchowym, bez przeciwwskazań ze strony innych narządów, dobrze współpracujących, należy ją rozpocząć już w pierwszym czy drugim dniu choroby.

U pacjentów z dużym deficytem ruchowym, pionizację należy rozpoczynać od doprowadzenia chorego do pozycji siedzącej, następnie, z pomocą kinezyterapeuty, o ile nie ma przeciwwskazań – do pozycji stojącej przy łóżku, siedzącej (w fotelu lub w wózku ustawionym w najbliższym sąsiedztwie). U osób z tendencją do przeprostu kolana, fizjoterapeuta podtrzymuje poprawne ustawienie aż do czasu, gdy chory uzyska czynną stabilizację. Odzyskanie czynnej stabilizacji kolana niesprawnej kończyny jest konieczne, aby można było rozpocząć chodzenie.

Naukę chodzenia rozpoczyna się w barierkach, a w miarę poprawy sprawności lokomocyjnej kończyny niedowładnej, chory chodzi z pomocą trójnoga, czwórnogu, laski łokciowej lub dłoniowej. Pełna sprawność lokomocyjna to chód samodzielny po równym i po urozmaiconym podłożu.

Główną przeszkodą w usprawnianiu ruchowym jest pojawienie się spastyczności ocenianej różnymi skalami (skala Ashworta czy Oswestry).

Spastyczność obniża się stosując:

Chorzy, którzy z różnych względów nie mogą podjąć współpracy z terapeutą (wykazują duży stopień deficytu neurologicznego lub mają przeciwwskazania ze strony innych narządów zwłaszcza układu sercowo-naczyniowego), powinni być poddani dobranemu indywidualnie programowi rehabilitacji.

Zaburzenia czucia głębokiego ze względu na ścisłą korelację z funkcją ruchową nie rokują poprawy w czynnościach manipulacyjnych ręki i są znaczną przeszkodą w uzyskaniu czynności lokomocyjnej. Rozpoczęcie jak najwcześniej rehabilitacji funkcjonalnej ze stopniową aktywizacją fizyczną i psychiczną pozwala na maksymalne wykorzystanie możliwości kompensacyjnych, czyli ogólnej zdolności organizmu, układu lub narządu do wyrównania strat morfologicznych i związanych z tym zaburzeń specyficznej funkcji oraz doskonalenie jej w drodze treningu.

Równocześnie ze stopniowym opanowaniem przez pacjenta siadania, stania i chodzenia, prowadzi się wszechstronne zindywidualizowane ćwiczenia ruchowe, dąży do odzyskania optymalnej sprawności manipulacyjnej i chwytnej ręki i lokomocyjnej kończyny dolnej przy pełnej koordynacji i precyzji ruchów. Należy pamiętać o maksymalnym usprawnianiu kończyn niedowładnych bez przenoszenia kompensacji na kończyny zdrowe.

Wczesne leczenie rehabilitacyjne powinno być prowadzone już w pierwszym dniu po udarze mózgu, w oddziale, w którym pacjent przebywa – najlepiej w ośrodku udarowym lub oddziale neurologicznym. Następnie pacjent powinien być leczony w oddziałach rehabilitacyjnych, a potem, w zależności od deficytu neurologicznego i stanu ogólnego, w środowisku, w którym przebywa, a więc m.in. w ośrodkach pobytu dziennego, w poradniach rehabilitacyjnych bądź w domu.

W ośrodkach kompleksowej rehabilitacji ćwiczenia ruchowe łączy się z ergoterapią. Ważne jest wówczas wspólne ustalenie programu usprawniania przez kinezyterapeutę i ergoterapeutę. Terapia zajęciowa ma znaczenie psychoterapeutyczne i funkcjonalne:

Nauczenie czynności codziennych należy do obowiązków technika kinezyterapeuty, instruktora terapii zajęciowej i pielęgniarki.

W okresie rehabilitacji funkcjonalnej podejmuje się decyzję o indywidualnym wyposażeniu technicznym, jeżeli istnieje taka potrzeba, a więc: w podciągi gumowe, odpowiednie obuwie, szyny – łuski, laski, itp.

W programie rehabilitacji wykorzystuje się niektóre zabiegi fizyczne, które mają znaczenie pomocnicze i wspomagają ćwiczenia ruchowe. Dobiera się je ostrożnie i stosuje celem zniesienia bólu, obniżenia napięcia mięśniowego, poprawy odżywienia tkanek. Są to zabiegi z zakresu termoterapii – elektrolecznictwa, krioterapii, masażu, zastosowania pola magnetycznego itp.

Na świadomy aktywny udział chorego w usprawnianiu niewątpliwy wpływ ma jego psychika. Zespół terapeutyczno-rehabilitacyjny oddziałuje na psychikę chorego poprzez psychoterapię, która jest ważnym elementem procesu leczenia i rehabilitacji. Ważne jest równocześnie informowanie rodziny pacjenta o następstwach jego choroby i wyjaśnianie reakcji chorego, co ułatwia współpracę z zespołem leczącym. Dobór odpowiednich metod psychoterapii zależy od nasilenia choroby, wieku, osobowości chorego, stanu jego psychiki i środowiska, w którym przebywa (szpital, dom). Zaburzenia wyższych czynności nerwowych np. afazja, ograniczają znacznie możliwości psychoterapeutyczne i ruchowe chorego. U takich pacjentów należy określić zakres samodzielności w życiu codziennym i zależności od innych osób, w tym potrzeby opieki i pomocy. Zainteresowanie, aktywność i współpraca rodziny mają niewątpliwie największy wpływ na przyszły los osoby niepełnosprawnej w środowisku zamieszkania.

Po powrocie ze szpitala część osób nie kontynuuje ćwiczeń ruchowych z powodu braku motywacji, zniechęcenia, apatii, obojętności rodziny oraz innych trudności dnia codziennego. Powrót do środowiska to praktyczny sprawdzian ze zdobytych przez rodzinę umiejętności pomocy i opieki, którą trzeba zapewnić choremu. Jednak rodzina nie powinna zastępować chorego w czynnościach codziennych, które potrafi on sam wykonywać. Tylko osoby z bardzo silną motywacją, przy aktywnej postawie rodziny, mogą podjąć trud długotrwałego usprawniania.

Ważne w lepszej adaptacji pacjenta w środowisku jest właściwe wykorzystywanie możliwości technicznych, w tym odpowiednie przystosowanie mieszkania.

Około 10% osób mimo prawidłowego leczenia i rehabilitacji nie osiąga samodzielności w życiu codziennym i pozostaje bądź w środowisku domowym, bądź w domu pomocy społecznej.

W warunkach domowych powinien być kontynuowany program usprawniania. Okresowe badania ambulatoryjne, ponowne pobyty w ośrodkach rehabilitacyjnych lub w sanatoriach przyczyniają się do utrwalania uzyskanej sprawności.

Częstym czynnikiem hamującym leczenie usprawniające jest ból o znacznym natężeniu, wynikający z zespołu fizjopatycznego, który powoduje ograniczenie ruchów w stawach, zaburzenia naczynioruchowe, obrzęk, wzmożoną potliwość, późną demineralizację. U chorych może dochodzić także do złamań kości szyjki udowej oraz skostnień okołostawowych.

Program usprawniania osób z naczyniowymi uszkodzeniami mózgu ograniczają:

Uwzględniając lokalne możliwości, należy wybrać dla chorego odpowiednią formę leczenia:




Najpopularniejsze artykuły

Münchhausen z przeniesieniem

– Pozornie opiekuńcza i kochająca matka opowiada lekarzowi wymyślone objawy choroby swojego dziecka lub fabrykuje nieprawidłowe wyniki jego badań, czasem podaje mu truciznę, głodzi, wywołuje infekcje, a nawet dusi do utraty przytomności. Dla pediatry zespół Münchhausena z przeniesieniem to wyjątkowo trudne wyzwanie – mówi psychiatra prof. Piotr Gałecki, kierownik Kliniki Psychiatrii Dorosłych Uniwersytetu Medycznego w Łodzi.

Ciemna strona eteru

Zabrania się sprzedaży eteru etylowego i jego mieszanin – stwierdzał artykuł 3 uchwalonej przez sejm ustawy z dnia 22 czerwca 1923 r. w przedmiocie substancji i przetworów odurzających. Nie bez kozery, gdyż, jak podawały statystyki, aż 80 proc. uczniów szkół narkotyzowało się eterem. Nauczyciele bili na alarm – używanie przez dzieci i młodzież eteru prowadzi do ich otępienia. Lekarze wołali – eteromania to zguba dla organizmu, prowadzi do degradacji umysłowej, zaburzeń neurologicznych, uszkodzenia wątroby. Księża z ambon przestrzegali – eteryzowanie się nie tylko niszczy ciało, ale i duszę, prowadząc do uzależnienia.

Rzeczpospolita bezzębna

Polski trzylatek statystycznie ma aż trzy zepsute zęby. Sześciolatki mają próchnicę częściej niż ich rówieśnicy w Ugandzie i Wietnamie. Na fotelu dentystycznym ani razu w swoim życiu nie usiadł co dziesiąty siedmiolatek. Statystyki dotyczące starszych napawają grozą: 92 proc. nastolatków i 99 proc. dorosłych ma próchnicę. Przeciętny Polak idzie do dentysty wtedy, gdy nie jest w stanie wytrzymać bólu i jest mu już wszystko jedno, gdzie trafi.

Astronomiczne rachunki za leczenie w USA

Co roku w USA ponad pół miliona rodzin ogłasza bankructwo z powodu horrendalnie wysokich rachunków za leczenie. Bo np. samo dostarczenie chorego do szpitala może kosztować nawet pół miliona dolarów! Prezentujemy absurdalnie wysokie rachunki, jakie dostają Amerykanie. I to mimo ustawy, która rok temu miała zlikwidować zjawisko szokująco wysokich faktur.

Psychiatria na zakręcie

Nie milknie spór o to, czym są zaburzenia psychiczne i jak je najtrafniej opisać. Inaczej niż w przypadku większości chorób w innych działach medycyny, zaburzenia opisywane w podręcznikach psychiatrii nie spełniają̨ w pełni kryteriów jednostek nozologicznych. W ich złożonej patogenezie trudno oddzielić wpływ czynników wewnątrz- od zewnątrzpochodnych, wskazać udział osobowości i środowiska. Nie mają dostatecznie jednolitego obrazu klinicznego, przewidywalnego przebiegu i rokowania ani jednoznacznego postępowania leczniczego.

LAI – przełom w psychiatrii

Zamiast codziennego przyjmowania leków, możliwe jest stosowanie neuroleptyków w postaci długo działających iniekcji w odstępach 2- lub 4-tygodniowych, a niebawem nawet w odstępach 2- lub 3-miesięcznych. Długo działające neuroleptyki to przełom, na który w psychiatrii czekaliśmy od 60 lat – mówił prof. Bartosz Łoza, prezes Towarzystwa Neuropsychiatrycznego, podczas Międzynarodowej Konferencji Naukowej „Zastosowanie długo działających leków przeciwpsychotycznych”, która odbyła się 6–7 marca br. w Warszawie. (...)

Czas pracy osób niepełnosprawnych w szpitalu

Czy niepełnosprawna pielęgniarka lub lekarz mogą pracować w systemie równoważnego czasu pracy i pełnić dyżury medyczne w porze nocnej?

Przeklęta psychiatria

Ministerialny zespół mający się zająć wdrożeniem pilotażu psychiatrii środowiskowej praktycznie przestał funkcjonować z powodu braku decyzji resortu w sprawie szczegółów reformy

Pokonać strach przed stratą dziecka

Z Katarzyną Wolską, naszą redakcyjną koleżanką i mamą małej Tosi, rozmawia Martyna Tomczyk.

Hiperprolaktynemia w praktyce lekarskiej

Hiperprolaktynemia jest najczęstszym zaburzeniem czynności układu podwzgórzowo–przysadkowego polegającym na stałym lub okresowo występującym zwiększonym wydzielaniu prolaktyny (PRL). Hormon ten swoją strukturą przypomina hormon wzrostu oraz laktogen łożyskowy. PRL wydzielana jest przez laktotropowe komórki przysadki mózgowej. Synteza i sekrecja PRL regulowane są przez podwzgórzowy hormon hamujący – dopaminę. PRL może być również wydzielana przez komórki prawidłowego oraz zmienionego nowotworowo gruczołu piersiowego, a także może być syntetyzowana przez błonę śluzową macicy. (...)

Profesor na wojnie

Dziennikarze jeżdżący na wojnę twierdzą, że tam, w obliczu śmierci, lepiej poznaje się naturę człowieka. A po co jedzie profesor medycyny? Żeby lepiej ratować ludzi tutaj. Wojna to nie miejsce, gdzie można się czegokolwiek uczyć. Ale można się tam... doskonalić. Czyli gdy ma się już pewien zasób wiedzy, jest się specjalistą, i stanęło się przed wieloma wyzwaniami w kraju. Tam jedzie się też po to, by pomagać rannym ludziom. O swoim udziale w medycznych misjach wojskowych w Afganistanie opowiada prof. Waldemar Machała, anestezjolog. (...)

Zawał serca u osób młodych

Zawały serca przypisuje się zazwyczaj ludziom w starszym czy w średnim wieku. Niestety, prawda jest taka, że systematycznie rośnie liczba zawałów wśród ludzi młodych, co zazwyczaj ma bezpośredni związek z trybem życia, jaki prowadzą.

O zdrowiu psychicznym studentów kierunków medycznych

Ze światowych statystyk wynika, że około 25 proc. młodych ludzi doświadcza jakiegoś rodzaju problemów psychicznych w okresie studiów. Do najczęstszych należą wysoki poziom stresu i lęku oraz zaburzenia nastroju, w tym depresja ze współwystępującymi myślami samobójczymi – mówi dr nauk o zdrowiu Magdalena Łazarewicz, psycholog i kierownik Uniwersyteckiej Poradni Psychologicznej Warszawskiego Uniwersytetu Medycznego.

Przeszczep macicy – koniec bezpłodności?

Przeszczep macicy wciąż jest eksperymentem. Szwedzki zespół chirurgów, w którym pracuje prof. Janusz Marcickiewicz, ma na swoim koncie dziewięć udanych operacji. Jeśli którejś z pacjentek uda się urodzić dziecko, będzie to prawdziwy przełom. Jest to szansa dla młodych kobiet, którym usunięto macicę, np. na skutek raka lub komplikacji porodowych, a także dla tych, które w wyniku wady wrodzonej nie wykształciły dróg rodnych w trakcie rozwoju płodowego. Kobiety dotknięte tzw. zespołem Mayera-Rokitansky’ego-Küstera-Hausera (MRKH) zwykle mają normalnie wykształcone jajniki. Teoretycznie są więc płodne, nie mogą jednak mieć dzieci z powodu braku macicy i pochwy. Co roku na cztery tysiące urodzonych dziewczynek jedna dotknięta jest tą wadą. (...)

Endometrioza – wędrująca kobiecość

Podstępna, przewlekła i nieuleczalna. Taka jest endometrioza. Ta tajemnicza choroba ginekologiczna, badana od przeszło stu lat, nadal pozostaje dla lekarzy niewyjaśniona. Pomimo że występuje u kobiet coraz częściej, wciąż trudno określić mechanizm jej powstawania i rozwoju, a jej następstwa są poważne, prowadzą nawet do bezpłodności.

ZUS zwraca koszty podróży

Osoby wezwane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych do osobistego stawiennictwa na badanie przez lekarza orzecznika, komisję lekarską, konsultanta ZUS często mają do przebycia wiele kilometrów. Przysługuje im jednak prawo do zwrotu kosztów przejazdu. ZUS zwraca osobie wezwanej na badanie do lekarza orzecznika oraz na komisję lekarską koszty przejazdu z miejsca zamieszkania do miejsca wskazanego w wezwaniu i z powrotem. Podstawę prawną stanowi tu Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 31 grudnia 2004 r. (...)




bot